Satu Gülle työskentelee tietokoneen ääressä.

Miksi seuraajien sitouttaminen on tärkeää?

Blogi 9.11.2020 Satu Gülle

Sitoutuneet Instagram-seuraajat tuovat tilillesi oikeanlaista ja toivottua orgaanista näkyvyyttä. Sitoutuneita seuraajia ei tavoiteta nopeilla kasvukeinoilla kuten arvonnoilla tai seuraamisketjuilla. Nopean kasvun keinot usein laskevat sitoutumisprosenttia, joka puolestaan heikentää tilin orgaanista näkyvyyttä.

Seuraajien sitouttamisen ja orgaanisen kasvun takana on aina algoritmin hyödyntäminen ja oikeanlaisen, seuraajia kiinnostavan sisällön tuottaminen.

Nainen työskentelee tietokoneen ääressä.

Kuka on sitoutunut seuraaja?

Jos seuraaja kommentoi postaustasi, on hän yksi sitoutuneista seuraajistasi. Algoritmi olettaa, että koska tämä seuraaja kommentoi postaustasi, haluaa hän nähdä tilisi sisältöä jatkossakin. Tulevat postauksesi näkyvät siis tälle seuraajalle useammin.

Jos seuraaja ei kommentoi postauksiasi, mutta lukee ne kokonaan tai vierailee säännöllisesti profiilissasi, myös hän on sitoutunut seuraajasi, jonka algoritmi huomioi. 

Sitoutuneet seuraajat tuovat tilille näkyvyyttä. Mitä suurempi määrä seuraajistasi on sitoutuneita sisältöösi, sen korkeammalle algoritmi arvottaa tilisi antaen sille parempaa näkyvyyttä.

Mikä on hyvä sitoutumisprosentti?

Instagram-tilin sitoutumisprosentti kertoo, kuinka iso osa seuraajistasi reagoi postauksiisi eli ovat aidosti kiinnostuneita tuottamastasi sisällöstä. Pienemmän tilin on helpompaa ylläpitää korkeaa sitoutumisprosenttia. Instagramin algoritmi suosii uusia tilejä, joiden postauksia algoritmi näyttää lähes kaikille tilin seuraajille. Pienet tilit eivät yleensä ole ehtineet kerätä epäaktiivisia haamuseuraajia nopean kasvun keinoilla. Alle 1 000 seuraajan tilin sitoutumisprosentti on usein 20—50 %. 

Kun tilillä on enemmän näkyvyyttä ja suurempi seuraajamäärä, sitoutumisprosentti usein laskee ja se on normaalia. Parempi näkyvyys tuo mukanaan usein spämmiseuraajia, jotka laskevat sitoutumisprosenttia. 5 000—10 000 seuraajan tilillä hyvä sitoutumisprosentti on 10—20 % ja 20 000 seuraajan tilille korkea sitoutumisprosentti on 8—15 %. 

Mitä suurempi tili, sen alhaisemmaksi sitoutumisprosentti laskee. Kun seuraajien määrä nousee satoihin tuhansiin, korkea sitoutumisprosentti on 4 %. 

Sitoutumisprosentti on tärkeämpi menestyksen mittari kuin tilin seuraajamäärä. Tilin luonnollisen kasvun kannalta on tärkeää tavoittaa ne seuraajat, jotka sitoutuvat sisältöösi. Unohda siis Instagramin nopean kasvun keinot ja keskity luomaan sisältöä, joka seuraajiasi kiinnostaa!