Instagram-valmentaja Satu Gülle.

Tykkäysringit – oikotie onneen vai tilin tuhoon?

Blogi 11.5.2021 Satu Gülle

Jokainen meistä on varmasti törmännyt joskus erilaisiin Instagramin tykkäysrinkeihin tai somen buustiryhmiin. Tiedäthän ne ringit, joihin kutsutaan ihmisiä osallistumaan luvaten tilille nopeaa kasvua jakamalla rinkiläisille nopeita reaktioita postauksiin. Ajatuksen tasolla idea on hyvä, sillä postauksien reaktiot mahdollistavat tilin näkyvyyden kasvun. Valitettavasti idean toimivuus jääkin ajatuksen tasolle, sillä pidemmän päälle tykkäysringit ainoastaan hidastavat tilin näkyvyyden kasvua.

Algoritmi seuraa tilien toimintaa jatkuvasti. Se tiedostaa, kuinka pitkään postausta katsotaan ja miten siihen reagoidaan. Ringeistä saadut tykkäykset saattavat auttaa uutta tiliä kun algoritmi uskoo, että kyseessä on arvokas postaus, jota kannattaa näyttää suuremmalle yleisölle. 

Mutta mitä tapahtuu, kun rinkitykkäykset loppuvat ja tili jää oman onnensa nojaan? Koska algoritmi antaa postaukselle sitä enemmän näkyvyyttä, mitä pidempiaikaisesti se kerää reaktioita, rinkitykkäykset pysäyttävät orgaanisen näkyvyyden erittäin tehokkaasti. Mikäli suurin osa postauksen reaktioista on saatu rinkiläisiltä eikä aidoilta seuraajilta, rinkitoiminnan jälkeen postauksien näkyvyys romahtaa. Aidot seuraajat eivät reagoi postauksiisi samaa tahtia kuin rinkiläiset, joten algoritmi olettaa, ettei postauksesi kiinnosta enää uutta yleisöä ja lopettaa sen näyttämisen. 

Rinkitoiminnalla postaukset eivät siis pääse leviämään kunnolla omien seuraajien ulkopuolelle eivätkä siten tavoita uutta potentiaalista, kohderyhmää edustavaa yleisöä.

Satu Gülle työskentelee tietokoneen ja puhelimen ääressä.

Mistä tunnistaa tilin, joka kuuluu buustirinkiin?

Buustirinkeihin kuuluvat tilit voi tunnistaa helposti muutamasta ominaisuudesta. Mikäli epäilet tilin kuuluvan buustirinkiin, tarkista ainakin seuraavat asiat. Mitä useampi kohta täyttyy, sitä todennäköisemmin tilin taustalla toimii buustirinki. 

  • Kuinka montaa tiliä kyseinen tili seuraa ja kuinka moni seuraa tätä takaisin? Jos seuraajia ja seurattavia on lähes yhtä paljon, todennäköisesti iso osa seuraa tiliä vain vastapalveluksena.
  • Saako tili aina hyvin samanlaisen määrän tykkäyksiä postauksiinsa? Aitojen tilien tykkäykset vaihtelevat reilusti postauksesta ja sen aiheesta riippuen. Isojen rinkien tileillä postausten tykkäykset ovat lähes samat joka postauksessa.
  • Onko tilin postauksissa epäilyttävän paljon kommentteja verrattuna seuraajamäärään? Jos 2000 seuraajan tili saa aina 50 kommenttia postaukseensa, taustalla on todennäköisesti kommentointirinki.
  • Onko kommentit samoilta tileiltä aina hyvin geneerisiä? Jos kommentti on aina esimerkiksi "onpa tosi kaunis kuva" tai "ihanaa iltaa sinulle sinne",  taustalla on usein kommenttirinki. Yleensä kommenttirinkien kommenttien minimipituus on neljä sanaa, joten geneeriset neljän sanan kommentit ovat usein tällaisista ringeistä.

Muista kuitenkin, että sosiaalisen median vaikuttajilla on usein oma verkosto, jossa kaverit kommentoivat toisilleen aktiivisesti ilman rinkitoimintaakin. Kommentin sisältö kertoo kuitenkin usein paljon. Mitä enemmän väkisin kirjoitetulta kommentti vaikuttaa, sen todennäköisemmin kommentti tulee rinkiläiseltä. 

Buustiringit vaikuttajamarkkinoinnissa

Valmennusryhmääni osallistui eräs vaikuttaja, joka oli jättänyt edellisenä vuonna tykkäysringit taakseen ja harmitteli sen johdosta laskeneita postauksien tykkäysmääriä. "Tuntuu tosi epäreilulta, että muut tekevät yhteistöitä ja saavat ringeistä tykkäykset ja sitten yhteistyökumppanit kehuvat näitä tykkäysmäärien perusteella",  hän totesi turhautuneena.

Juuri tähän asiaan ajan muutosta. On hurjan epäreilua koko alalle myydä yhteistyö yritykselle luvaten postaukseen paljon tykkäyksiä ja sitten kerätä tykkäykset buustiringeistä. Siitä ei hyödy kukaan. Yhteistyökumppani ei saa tuloksia eikä enää jatkossa halua käyttää vaikuttajayhteistöitä markkinoinnin toimenpiteenä. 

Oikein toteutettuna vaikuttajamarkkinointi on erittäin tehokasta mutta jos vaikuttaja on kasvattanut tilinsä seuraamisringeillä ja saa reaktiot buustiryhmistä, vaikuttajamarkkinointi on hukkaan heitettyä aikaa ja resursseja. Kenen kulutuskäyttäytymiseen tai ajatuksiin vaikuttaja todellisuudessa vaikuttaa, jos kommentit kerätään ringeistä?

Satu Gülle.

Tunnistaako Instagram tykkäysringit?

Instagramin algoritmi ei suoranaisesti tunnista tykkäysrinkejä mutta se tietää, miten postauksiisi reagoidaan. Algoritmi oppii nopeasti postaustesi elinkaaren ja mitä tahtia ne saavat tykkäyksiä. Näiden tietojen perusteella algoritmi antaa uudelle postaukselle näkyvyyttä. Algoritmi aloittaa postauksen reaktioiden tutkimisen heti julkaisun jälkeen ja arvottaa postauksen sen mukaan, kuinka paljon reaktioita postaus saa pian julkaisun jälkeen. Mitä enemmän reaktioita, sitä parempaa näkyvyyttä postaus saa.

Usein kuitenkin unohdetaan, että algoritmi antaa näkyvyyttä vain vähän kerrallaan sen mukaan, miten postaus kerää reaktioita pidemmällä aikavälillä. Oikeasti toimivat postaukset saavat näkvyyttä jopa useita päiviä, mutta tykkäysringit tuhoavat tällaisen pitkäaikaisen näkyvyyden.

Kun olet saanut kaikki reaktiot ringeiltä, sinun on saatava sen jälkeen samaan tahtiin reaktioita myös muilta seuraajiltasi, jotta näkyvyys jatkuu. Jos aidot seuraajasi reagoivat postaukseesi rinkiläisiä vähemmän, algoritmi lopettaa postauksesi näyttämisen pian. Orgaaninen näkyvyys lakkaa siis heti kun rinkiläisten reaktiot loppuvat. Jos postauksella ei lähtökohtaisesti ole potentiaalia menestyä Instagramissa, ei se menesty rinkienkään avulla. 

Algoritmia ei siis voi huijata. Se analysoi postauksesi kulkua pitkäjänteisestii, eikä siihen riitä rinkiläisten reaktiot. Vaikka sinulla olisi lukuisia rinkejä taustalla ja saisit satoja reaktioita postauksiisi, ei tämä pakotettu rinkinäkyvyys tuo sinulle konkreettisia tuloksia.

Mistä buustiryhmän tunnistaa?

Useat valmennettavani ovat saaneet kutsuja erilaisiin Instagramin buustiryhmiin. Ryhmiä on erilaisia, mutta niillä on hyvin samankaltaisia piirteitä ja sääntöjä. Buustiryhmän säännöissä vaaditaan usein, että ryhmäläiset seuraavat ryhmän ylläpitäjiä, tägäävät kommentteihin ystäviään sekä seuraavat jokaista kommentoijaa sekä tägättyä tiliä. Ehdottoman kiellettyä on seuraamisen lopettaminen. 

Kolme vuotta sitten liityin vastaavanlaiseen rinkiin ensimmäisellä Instagram-tililläni. Muistan edelleen erään sitä kautta tulleen seuraajan, jonka kanssa jouduimme seuraamaan toisiamme, vaikka emme olleet kiinnostuneita toistemme tilien aiheista. Tämä tili ei ikinä reagoinut postauksiini. Vuoden jälkeen siivosin seurattavieni listaa ja lopetin seuraamasta tilejä, joita olin aikaisemmin seurannut vain velvollisuudesta. Muutama tunti myöhemmin tämän tilin ylläpitäjä jätti postaukseeni ensimmäisen kommenttinsa, vilkuttavan emojin, ja lopetti minun seuraamiseni. Tällainen ryhmä on siis erittäin tehokas tapa kerätä itselleen epäaktiivisia haamuseuraajia, jotka ainoastaan laskevat tilisi näkyvyyttä.

Unohda siis Instagramin tykkäysringit ja buustiryhmät tilin kasvukeinona. Pitkäjänteisellä työllä ja kohderyhmää kiinnostavalla sisällöllä kasvatat tilistäsi tehokkaan kanavan, jota myös algoritmi arvostaa!