Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee julkaisutahtia Instagramissa

Kuinka usein Instagramissa pitää julkaista, jotta tili kasvaa

instagram-kasvu instagram-näkyvyys

Pitääkö Instagramissa julkaista joka päivä?

 

Olet varmasti kuullut, että Instagramissa on julkaistava säännöllisesti, jos haluaa näkyvyyttä ja kasvua. Olet myös saattanut kuulla, että Instagramissa olisi julkaistava joka päivä.

Mutta oletko kuullut huhua, jonka mukaan "uuden algoritmimuutoksen" takia Instagramiin olisi postattava jopa 84 erilaista julkaisua viikossa, jotta näkyvyyttä voi saada?

Tämä oli alunperin lähtöisin eräältä ulkomaalaiselta Instagram-vaikuttajalta, joka oli kuulemma saanut kyseiset ohjeet aivan virallisesta Instagram-sisäpiiristä.

Tuo kohu lähti leviämään Suomessakin ja sai monet vaipumaan epätoivoon.

Myöhemmin Instagramin johtaja Adam Mosseri itse mainitsi Creators -tilin haastattelussa, että “pari postausta viikossa ja pari stooria päivässä” on hyvä ohjenuora, kun toivotaan kasvua.

Tästä tulee yhteensä 16 erilaista julkaisua. Nyt ollaan jo aika kaukana siitä kohutusta 84 julkaisusta.

 

Kuinka julkaisumäärä vaikuttaa näkyvyyteen ja kasvuun?

 

Olen rakentanut itse kolme keskenään erilaista menestynyttä Instagram-tiliä ja testannut eri julkaisutahtien vaikutusta sekä seurannut satojen asiakkaideni julkaisutahtia ja sen vaikutusta heille.

Tässä ensin huomiot omilta tileiltäni:

Ensimmäinen tili, päivittäinen julkaisutahti (7 kertaa viikossa):

  • Näkyvyys oli suurinta ja tili kasvoi vauhdilla
  • Sitoutuneisuus oli alhaista, enkä tavoittanut omia seuraajia kunnolla

Toinen tili, epäsäännöllinen julkaisutahti (0-7 kertaa viikossa)

  • Näkyvyys oli hyvää ja tili kasvoi
  • Seuraajat olivat sitoutuneempia ja tavoitin heidät tehokkaammin

Kolmas tili, säännöllinen julkaisutahti (2-4 kertaa viikossa)

  • Näkyvyys on hyvää ja tili on alusta asti kasvanut erittäin tasaista tahtia
  • Seuraajat ovat sitoutuneita ja tavoitan heidät erittäin tehokkaasti

 

Tässä kolmannen tilini 1,5 vuoden kasvukäyrä 2-4 viikottaisen postauksen julkaisutahdilla.

 

Samat huomiot olen tehnyt myös kaikkien asiakkaideni tileillä. Mitä useammin he julkaisevat, sitä enemmän näkyvyyttä, mutta samalla sitoutuneisuus ja omien seuraajien tavoitettavuus laskee.

Tämä johtuu siitä, että algoritmi suosii tuoreinta sisältöä ja jos julkaiset pian uuden postauksen, edellisen postauksesi näkyvyys laskee.

Jos annat edellisen postauksesi kerätä reaktioita ja näkyvyyttä rauhassa ennen kuin julkaiset uuden, jokainen postauksesi saa maksimimäärän näkyvyyttä ja tavoittaa seuraajasi tehokkaasti.

Asiakkaillenikin suosittelen keskimäärin kolmea viikkopostausta.

Päivittäistä julkaisutahtia suosittelen ainoastaan silloin kun tili on aivan uusi ja se on saatava liikkeelle vauhdikkaasti. Kun tilillä on 12 postausta tai 100 seuraajaa, suosittelen tiputtamaan julkaisutahdin puoleen.

 

Näin valitset sinulle sopivan julkaisutahdin Instagramissa:

 

  • 1-2 viikkopostausta: tili pysyy hengissä (erittäin hyvin toimivalla tilillä tälläkin voi jo kasvaa, mutta tämä on harvinaisempaa)
  • 3-4 viikkopostausta: näkyvyyttä tulee niin että tili voi kasvaa (tässä omien seuraajien sitoutuneisuus ja tavoitettavuus on myös parhaimmillaan näkyvyyteen suhteutettuna)
  • 5-7 viikkopostausta: eniten kokonaisnäkyvyyttä, mutta omien seuraajien sitoutuneisuus ja tavoitettavuus laskee

Säännöllinen julkaisutahti on tärkeää myös, mutta en ole käytännössä huomannut merkitystä sillä julkaisetko tällä viikolla yhden postauksen ja seuraavalla viikolla viisi, kunhan keskiarvo on noin 3 viikkopostausta.

Useat pitkät (yli viikon) tauot alkavat vaikuttaa negatiivisesti.

 

Myyntiä Instagramista sisällöllä, joka tuo asiakkaat luoksesi

ILMAINEN INSTAGRAM-KURSSI YRITTÄJILLE

Tässä ensimmäinen ilmainen Instagram-kurssi, jolla oikeasti teet tuloksia

 

Osallistumalla ilmaiselle kurssille liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä