Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee Instagram-tykkäysrinkejä

Tykkäysringit - oikotie onneen vai Instagram-tilin tuhoon?

algoritmi instagram-näkyvyys instagram-seuraajat

 

Mikä on buustirinki Instagramissa?

 

Buustirinki on järjestetty ryhmä, jossa osallistujat reagoivat eli tykkäävät, kommentoivat ja/tai tallentavat toistensa Instagram-postauksia. Instagramissa reaktioita tarvitaan näkyvyyttä varten, joten moni hakee keinotekoisia reaktioita postauksiinsa erilaisista buustiryhmistä.

Buustirinkejä on erilaisia, sekä yksityisiä että avoimia. Se voi olla joko vain pienen porukan keskusteluryhmä Instagramissa tai iso järjestäytynyt rinki, jota ylläpidetään erillisellä avoimella Instagram-tilillä ja johon kuka vaan voi osallistua sekä mitä vaan näiden väliltä.

 

Mistä buustiryhmän tunnistaa Instagramissa?

 

Useat valmennettavani ovat saaneet kutsuja erilaisiin Instagramin buustiryhmiin. Ryhmiä on erilaisia, mutta niillä on hyvin samankaltaisia piirteitä ja sääntöjä.

Buustiryhmän säännöissä vaaditaan usein, että ryhmäläiset seuraavat ryhmän ylläpitäjiä, tägäävät kommentteihin ystäviään sekä seuraavat jokaista kommentoijaa sekä tägättyä tiliä. Ehdottoman kiellettyä on seuraamisen lopettaminen.

 

Esimerkki yhden Instagram-buustiringin säännöistä.

 

Vuonna 2017 liityin pieneen buustirinkiin ensimmäisellä Instagram-tililläni. Muistan edelleen erään sitä kautta tulleen seuraajan, jonka kanssa jouduimme seuraamaan toisiamme, vaikka emme olleet kiinnostuneita toistemme tilien sisällöstä.

Tämä seuraaja ei ikinä reagoinut postauksiini. Vuoden jälkeen siivosin seurattavieni listaa ja lopetin seuraamasta tilejä, joita olin aikaisemmin seurannut vain velvollisuudesta. Muutama tunti myöhemmin tämä seuraaja jätti postaukseeni ensimmäisen kommenttinsa, vilkuttavan emojin, ja lopetti minun seuraamiseni.

Tällainen ryhmä on siis erittäin tehokas tapa kerätä itselleen myös epäaktiivisia haamuseuraajia, jotka ainoastaan laskevat tilisi näkyvyyttä.

 

Onko buustiringeistä oikeasti hyötyä Instagram-tilille?

 

Jos tarkoitus on verkostoitua aidosti muiden samanhenkisten Instagram-tekijöiden kanssa ja saada aktiivisuutta vielä alussa olevalle Instagram-tilille, pienet yksityiset ringit ovat ihan hyvä tapa saada tili alkuun.

Sitten kun buustirinkejä käytetään isommin ja tarkoitus on ainoastaan saada mahdollisimman paljon reaktioita omiin postauksiin, mennään pahasti metsään.

Jos Instagram-postaus ei toimi orgaaniselle yleisölle, mikään määrä rinkien reaktioita ei tee postauksesta yhtään sen parempaa. Näkyvyyttä näillä keinotekoisilla reaktioilla kyllä saa, mutta jos orgaaninen yleisö ei edelleenkään reagoi postaukseen, näkyvyys kuivuu kasaan.

Tässä huijataan sekä itseä että muita. Ulkopuolisen mielestä postaukset toimivat hienosti, koska niissä on reaktioita. Todellisuudessa reaktiot on hankittu keinotekoisesti, eikä orgaaninen yleisö oikeasti kiinnostunut postauksesta.

Sinä sen sijaan et pysty enää tulkitsemaan tilisi toimintaa, sillä keinotekoiset reaktiot sotkevat tilisi analytiikan. Kävijätietojen hyödyntäminen on mahdotonta, koska et pysty erottelemaan keinotekoisia reaktioita aidoista.

Keinotekoinen näkyvyyskään ei tuo mitään konkreettista tilillesi, sillä yleisöä on vaikea saada kiinnostumaan sisällöstä, joka ei alunperinkään toiminut orgaaniselle yleisölle.

 

Buustiringit kaupallisissa yhteistöissä

 

Valmennukseeni osallistui eräs vaikuttaja, joka oli jättänyt edellisenä vuonna tykkäysringit taakseen ja harmitteli sen johdosta laskeneita postauksien tykkäysmääriä. 

"Tuntuu tosi epäreilulta, että muut tekevät yhteistöitä ja saavat ringeistä tykkäykset ja sitten yhteistyökumppanit kehuvat näitä tykkäysmäärien perusteella",  hän totesi turhautuneena.

Juuri tähän asiaan ajan muutosta. On hurjan epäreilua koko alalle myydä yhteistyö yritykselle luvaten postaukseen paljon tykkäyksiä ja sitten kerätä tykkäykset buustiringeistä.

Siitä ei hyödy kukaan. Yhteistyökumppani ei saa tuloksia ja uskoo, ettei vaikuttajamarkkinoinnilla ole mitään arvoa. 

Oikein toteutettuna vaikuttajamarkkinointi on erittäin tehokasta mutta jos vaikuttaja on kasvattanut tilinsä seuraamisringeillä ja saa reaktiot buustiryhmistä, vaikuttajamarkkinointi on hukkaan heitettyä aikaa ja resursseja.

Keneen vaikuttaja todellisuudessa vaikuttaa, jos yhteistyöpostauksen reaktiot kerätään ringeistä ja mahdolliset orgaaniset seuraajat eivät edes huomioineet postausta?

 

Mistä tunnistaa tilin, joka kuuluu buustirinkiin?

 

Jos yrittäjänä teet kaupallisia yhteistöitä Instagram-vaikuttajien kanssa ja haluat välttää yhteistyön joka menee pääosin buustirinkiläisille, tutki vaikuttajan postauksia ja niiden reaktioita.

Buustirinkeihin kuuluvat tilit voi tunnistaa helposti muutamasta ominaisuudesta. Mikäli epäilet tilin kuuluvan buustirinkiin, tarkista ainakin seuraavat asiat. Mitä useampi kohta täyttyy, sitä todennäköisemmin tilin taustalla toimii buustirinki. 

 

  • Kuinka montaa tiliä kyseinen tili seuraa ja kuinka moni seuraa tätä takaisin? Jos seuraajia ja seurattavia on lähes yhtä paljon, erityisesti jos niitä on jopa tuhansia, todennäköisesti suurin osa seuraa tiliä vain vastapalveluksena eikä sisällön takia.
  • Saako tili aina hyvin samanlaisen määrän tykkäyksiä postauksiinsa? Aitojen tilien tykkäykset vaihtelevat reilusti postauksesta ja sen aiheesta riippuen. Isojen rinkien tileillä postausten tykkäykset ovat lähes samat joka postauksessa. 700 tykkäystä lähes jokaiseen postaukseen 2 000 seuraajan tilillä ei ole normaalia.
  • Onko tilin postauksissa epäilyttävän paljon kommentteja verrattuna seuraajamäärään? Jos 2 000 seuraajan tili saa aina 50 kommenttia postaukseensa, taustalla on todennäköisesti kommentointirinki.
  • Onko kommentit samoilta tileiltä aina hyvin geneerisiä? Jos kommentti on aina esimerkiksi "onpa tosi kaunis kuva" tai "ihanaa iltaa sinulle sinne",  taustalla on usein kommenttirinki. Yleensä kommenttirinkien kommenttien minimipituus on neljä sanaa, joten geneeriset neljän sanan kommentit ovat usein tällaisista ringeistä.
  • Onko kommentit pelkästään vaikuttajan kollegoilta eli muilta saman aiheen vaikuttajilta, vai onko joukossa myös yksityisiä tilejä? Kollegat usein kommentoivat vastavuoroisesti toisiaan, yksityiset tilit ovat vaikuttajan oikeaa kohderyhmää.

 

Muista kuitenkin, että vaikuttajilla on usein oma verkosto, jossa kaverit kommentoivat toisilleen aktiivisesti ilman rinkitoimintaakin. Kommentin sisältö kertoo kuitenkin usein paljon. Mitä enemmän väkisin kirjoitetulta kommentti vaikuttaa, sen todennäköisemmin kommentti tulee rinkiläiseltä.

 

Tunnistaako Instagram tykkäysringit?

 

Instagramin algoritmi ei suoranaisesti tunnista tykkäysrinkejä, mutta se tietää miten postauksiisi reagoidaan. Algoritmi oppii nopeasti postaustesi elinkaaren ja mitä tahtia ne saavat tykkäyksiä.

Näiden tietojen perusteella algoritmi antaa uudelle postaukselle näkyvyyttä. Algoritmi aloittaa postauksen reaktioiden tutkimisen heti julkaisun jälkeen ja arvottaa postauksen sen mukaan, kuinka paljon reaktioita postaus saa pian julkaisun jälkeen. Mitä enemmän reaktioita, sitä parempaa näkyvyyttä postaus saa.

Usein kuitenkin unohdetaan, että algoritmi antaa näkyvyyttä vain vähän kerrallaan sen mukaan, miten postaus kerää reaktioita pidemmällä aikavälillä. Oikeasti toimivat postaukset saavat näkvyyttä jopa useita päiviä, mutta tykkäysringit tuhoavat tällaisen pitkäaikaisen näkyvyyden.

Kun olet saanut kaikki reaktiot ringeiltä, sinun on saatava sen jälkeen samaan tahtiin reaktioita myös muilta seuraajiltasi, jotta näkyvyys jatkuu. Jos aidot seuraajasi reagoivat postaukseesi rinkiläisiä vähemmän, algoritmi lopettaa postauksesi näyttämisen pian.

Orgaaninen näkyvyys lakkaa siis heti kun rinkiläisten reaktiot loppuvat. Jos postauksella ei lähtökohtaisesti ole potentiaalia menestyä Instagramissa, ei se menesty rinkienkään avulla. 

Algoritmia ei siis voi huijata. Se analysoi postauksesi kulkua pitkäjänteisestii, eikä siihen riitä rinkiläisten reaktiot. Vaikka sinulla olisi lukuisia rinkejä taustalla ja saisit satoja reaktioita postauksiisi, ei tämä pakotettu rinkinäkyvyys tuo sinulle konkreettisia tuloksia.

Unohda siis Instagramin tykkäysringit ja buustiryhmät tilin kasvukeinona. Pitkäjänteisellä työllä ja kohderyhmää aidosti kiinnostavalla sisällöllä kasvatat tilistäsi tehokkaan kanavan, jota myös algoritmi arvostaa!

 

Myyntiä Instagramista sisällöllä, joka tuo asiakkaat luoksesi

ILMAINEN INSTAGRAM-KURSSI YRITTÄJILLE

Tässä ensimmäinen ilmainen Instagram-kurssi, jolla oikeasti teet tuloksia

 

Osallistumalla ilmaiselle kurssille liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä