Hashtagien käyttö Instagramissa - Miten hashtagit tuovat näkyvyyttä
Hashtagit ovat yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa kohderyhmää ja potentiaalisia asiakkaita Instagramissa.
Hashtagien merkityksestä puhutaan paljon ja niiden valintaan on monta eri mielipidettä.
Tässä kirjoituksessa käyn läpi hashtagien toiminnan sekä niiden tehokkaan käytön.
Mitä hashtagit ovat Instagramissa?
Hashtagit ovat aihetunnisteita, joiden perusteella Instagram-käyttäjät hakevat sisältöä aiheesta joka heitä kiinnostaa.
Hashtageja voit myös seurata Instagramissa samalla tavalla kuin seuraat eri tilejä. Seuraamiesi hashtageiden huippujulkaisuista algoritmi nostaa sinulle näkyviin sellaisia postauksia, jotka ovat sinulle relevantteja.
Moni yrittäjä luo omaan yritykseensä liityvän hashtagin, jota käyttää jokaisessa postauksessa. Tämän tarkoitus on saada yleisö seuraamaan hashtagia ja tällä tavoin saada yleisö näkemään yrityksen postaukset paremmin.
Tämä ei kuitenkaan toimi niin. Vaikka seuraisit jotain tiettyä hashtagia, sinulle ei nouse esiin kaikki hashtagin postaukset.
Sinulle nousee seuraamastasi hashtagista esiin ainoastaan postaukset, jotka ensin ovat olleet kyseisellä tilillä suosituimpia postauksia, ja tämän jälkeen algoritmi valitsee näistä suosituista postauksista sellaiset, jotka sinua kiinnostaisivat eniten.
Oikeasti näet siis vain murto-osan seuraamasi hashtagin postauksista syötteessäsi.
Miten hashtageilla saa näkyvyyttä
Hashtageja käytetään postauksissa, jotta tavoitettaisiin kyseisestä aiheesta sisältöä hakevia käyttäjiä.
Tällaisia aiheesta sisältöä suoraan hakevia käyttäjiä on kuitenkin melko vaikea tavoittaa. Hashtagien sisältö päivittyy jatkuvasti sitä mukaa kun kyseistä hashtagia käytetään postauksissa ja vanhemmat postaukset painuvat alas.
Hashtagit ovatkin näkyvyyden kannalta tehokkaimmillaan silloin kun käytetään sellaisia hashtageja, jotka ovat aktiivisia (sisältävät paljon postauksia) ja kun näissä hashtageissa päästään kyseisen hashtagin top-postauksiin (oma postaus sai reilusti huomiota).
Top-postaukset ovat hashtageissa niitä postauksia, joita Instagramin algoritmi automaattisesti nostaa esiin kyseistä hashtagia seuraaville tileille.
Muista kuitenkin, että algoritmi ei nosta kaikkia hashtagin top-postauksia kaikkien sitä seuraavien käyttäjien syötteeseen. Algoritmi nostaa näistä valikoituja postauksia valikoitujen käyttäjien syötteeseen perustuen siihen kuinka relevantti kyseinen tili ja postaus on käyttäjälle.
Tässä esimerkki postauksesta, joka on 12 000 seuraajan tilillä saanut 8 356 näyttökertaa hashtageista.
Näkyvyyden kannalta hashtageilla on kaksi merkitystä
- Tavoitetaan käyttäjät, jotka seuraavat kyseistä hashtagia
- Tavoitetaan käyttäjät, jotka satunnaisesti etsivät asiaa kyseisestä hashtagista
Hashtagit joita seurataan aktiivisesti, ovat isoja ja tuovat sinulle isoa hashtag-näkyvyyttä.
Hashtagit joita vilkaistaan vain satunnaisesti, ovat pieniä ja nostavat sinut satunnaisesti esiin yksittäisille käyttäjille.
Hashtagit eivät ole avain onneen
Kuulen usein, kuinka hashtagit ovat monelle suurin murhe Instagram-tekemisessä. Oikeasti hashtagit ovat viimeinen asia, joka Instagram-tekemisessä pitää ottaa huomioon.
Mikään määrä hyviä hashtageja ei auta, jos sisältösi ei ensin ole Instagramissa toimivaa ja kiinnosta yleisöäsi.
Hashtageista alkaa tulla hyvää näkyvyyttä vasta sitten, kun postauksesi herättää huomiota olemassaolevan yleisösi keskuudessa ja saa riittävästi reaktioita näkyvyyttä varten.
Lue lisää Instagram-tilin orgaanisesta kasvattamisesta postauksestani Miten saada seuraajia Instagramissa
Näin valitset toimivat hashtagit Instagramissa
Valitse monipuolisesti eri kokoisia hashtageja
- Alle 5 000 postauksen hashtagit tavoittamaan satunnaisia yksittäisiä käyttäjiä
- 5 000 - 50 000 postauksen hashtagit tuomaan näkyvyyttä
- 50 000 - 1 000 000 postauksen hashtagit kasvattamaan tiliä
Valitse monipuolisesti hashtageja perustuen
- Oman tilisi aiheeseen
- Tavoittelemaasi kohderyhmään
- Tavoittelemasi kohderyhmän sijaintiin, eli käytä ainoastaan suomalaisia hashtageja jos yleisösi on Suomessa
Oikeasti tehokasta hashtag-näkyvyyttä saat, kun
- Sisältösi on Instagramissa toimivaa eli sinulla on mahdollisuus nousta hashtageissa top-postauksiin.
- Käytät aiheellesi ja kohderyhmällesi relevantteja hashtageja eli top-postauksiin noustessasi tavoitat halutun yleisön.
- Instagram-kohderyhmäsi seuraa kyseistä hashtagia (tästä et voi olla varma, mutta mitä aktiivisempia hashtageja käytät niin sen todennäköisemmin niitä myös seurataan).
Käytä siis hyviä aiheeseesi liittyviä hashtageja, mutta ensisijaisesti keskity tuottamaan tilillesi sisältöä johon reagoidaan, jotta saat näkyvyyttä myös niissä käyttämissäsi hashtageissa.
Myyntiä Instagramista sisällöllä, joka tuo asiakkaat luoksesi
ILMAINEN INSTAGRAM-KURSSI YRITTÄJILLE
Tässä ensimmäinen ilmainen Instagram-kurssi, jolla oikeasti teet tuloksia
Osallistumalla ilmaiselle kurssille liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä