Instagram yritystili vai sisällöntuottajatili - kumpi kannattaa valita?
Yritys- ja sisällöntuottajatilivaihtoehdot Instagramissa mahdollistavat monia erilaisia toimintoja, joista on hyötyä tulokselliseen Instagram-tekemiseen. Suurin osa näistä toiminnoista ovat molemmilla vaihtoehdoilla samat, mutta joitain merkittäviä erojakin löytyy.
Lähtökohtaisesti yritystili on tarkoitettu kaupalliselle tilille, jolla tapahtuu markkinointia. Sisällöntuottajatili on vaikuttajia ja henkilökohtaisia tilejä varten.
Laskeeko yritystili näkyvyyttä Instagramissa?
Yritystilin alhaisemmasta näkyvyydestä verrattuna henkilökohtaiseen tiliin on huhuttu jatkuvasti. Nämä huhut perustuvat joidenkin käyttäjien omiin kokemuksiin.
Kokemuksia on suntaan ja toiseen. Osa kokee yritystiliksi vaihtamisen laskeneen Instagram-postausten näkyvyyttä. Osa taas ei ole huomannut mitään muutosta.
Minä olen valmentanut yli 400 Instagram-tiliä vuodesta 2018 lähtien ja jokaisella asiakkaallani on joko yritystili tai sisällöntuottajatili.
En ole huomannut yhdenkään asiakkaani näkyvyyden kärsineen yritystiliksi vaihtamisesta. Päinvastoin - yritystilin tuoma analytiikka on niin arvokas työkalu menestyvän Instagram-tilin tekemisessä, että vaikutus näkyvyyteen on ollut vain positiivinen ja asiakkaani ovat saaneet merkittäviä tuloksia.
Instagram-näkyvyys ei ole kiinni tilityyypistä, vaan oikeanlaisesta sisällöntuotannosta sekä Instagram-tilin optimoimisesta näkyvyyden ja seuraajien sitoutuneisuuden suhteen.
Oma ensimmäinen 78 000 seuraajan Instagram-tilini oli yritystili. Seuraava 12 000 seuraajan tilini oli sisällöntuottajatili. Nykyinen 6 000 seuraajan tilini on yritystili.
Lue lisää seuraajien saamisesta postauksestani Miten saada seuraajia Instagramissa.
Kaikki kolme omaa tiliäni ovat toimineet optimaalisesti ja juuri niin kuin olen ne tarkoittanutkin. Tilityyppi ei ole vaikuttanut yhdenkään tilin menestykseen negatiivisesti.
Instagram-kävijätiedot
Merkittävin hyöty yritys- ja sisällöntuottajatileillä on analytiikka, jonka saat molemmilla vaihtoehdoilla käyttöösi. Kun haluat kasvua Instagram-tilillesi, tilisi kävijätiedoista saat arvokasta tietoa tilisi toiminnasta, yleisöstäsi sekä yleisösi käyttäytymisestä.
Kävijätietojen yleiskatsaus kertoo kuinka paljon tilejä sisältösi on tavoittanut yhteensä valitsemallasi ajanjaksolla.
Tavoitetut tilit tarkoittaa kaikkia yksittäisiä Instagram-käyttäjiä, joille jokin julkaisusi on näkynyt. Tämä ei vielä tarkoita, että julkaisusi on oikeasti nähty.
Tavoitetut tilit eli kattavuus kertoo vain kuinka monella yksittäisellä käyttäjällä on ollut mahdollisuus nähdä julkaisusi. Suurin osa erityisesti omien seuraajiesi ulkopuolisista tavoitetuista tileistä ei edes nähnyt postaustasi.
Tilejä sitoutunut kertoo kuinka moni Instagram-käyttäjä on reagoinut sisältöösi valitsemasi ajanjakson aikana.
Seuraajia yhteensä kertoo minkä verran seuraajia sinulla on tällä hetkellä ja mikä on kehitys verrattuna edelliseen ajankaksoon.
Tavoitetut tilit eli kattavuus-osiossa pääset tarkastelemaan tarkemmin minkälaista yleisöä sisältösi on tavoittanut Instagramissa.
Näet täältä tavoittamasi maat, kaupungit, ikäryhmät ja sukupuolen, jotka kertovat onko näkyvyytesi mennyt sille kohderyhmälle, jota olet halunnut tavoitella.
Näet myös yleiskatsauksen sisältösi kattavuudesta, suosituimmista julkaisuistasi sekä profiilisi toiminnasta.
Osioita klikkaamalla näet näistä myös yksityiskohtaisemmat erittelyt.
Sisällön vuorovaikutus kertoo kuinka monta reaktiota sait yhteensä postauksiisi kyseisenä ajanjaksona.
Tämän alla näet vielä erittelyn saamiesi tykkäysten, kommenttien ja tallennusten kokonaismääristä postauksissasi yhteensä.
Seuraajat-osiossa näet minä verran omia seuraajiasi sekä ulkopuolisia käyttäjiä olet tavoittanut yhteensä kyseisenä ajanjaksona.
Sisällön kattavuus kertoo mitkä julkaisutyypit ovat tavoittaneet minkäkin verran käyttäjiä yhteensä sekä erittelee menikö näkyvyys omille seuraajille vai ulkopuolisille.
Julkaisut-osiossa pääset tarkastelemaan yksittäisten postaustesi toimintaa.
Täällä voit järjestää postaukset valikoista julkaisutyypin, muuttujan sekä ajanjakson mukaan.
Näin näet esimerkiksi mitkä postaukset ovat saaneet eniten näkyvyyttä, tykkäyksiä, kommentteja, tallennuksia jne.
Yksittäisen postauksen kävijätiedoista näet erittelyn saamistasi reaktioista sekä tavoitetuista tileistä.
Kattavuus tässäkin tarkoittaa ainoastaan, että näin monella Instagram-käyttäjällä on ollut mahdollisuus nähdä kyseinen julkaisu.
Omat seuraajat näkevät postaukset varmimmin, ulkopuolisilla postaukset menevät suurimmaksi osaksi kokonaan ohi.
Instagram-musiikki
Instagram-videoissa käytettävä musiikkivalikoima on merkittävin ero yritys- ja sisällöntuottajatilin välillä. Yritystilin musiikkivalikoima on erittäin rajallinen, kun taas sisällöntuottajatilillä on koko musiikkivalikoima käytössä.
Koska yritystili on tarkoitettu markkinointia tekeville yrityksille, yritystilillä ei Suomessa saa laillisesti käyttää kaupallista musiikkia videoissa.
Stooreissa, joita ei tallenneta profiilin kohokohtiin, kaikkea musiikkia voi käyttää ilman lupaa.
Muuhun musiikin käyttöön yritystilillä tarvitaan Teoston Mediapienlupa. Lue tarkemmat tiedot Teoston artikkelista: Voinko käyttää musiikkia Instagramissa.
Mediapienluvan kanssa kaupallista musiikkia saa käyttää yritystilin kaikissa videoissa, jotka eivät ole mainoksia.
Mainoksen ja henkilökohtaisen sisällön raja yritystilillä on kuitenkin häilyvä, sillä IG-livessäni vierailleen laki-ihmisen mukaan yleensä kaikki yrityksen tuottama sisältö yritystilillä on jonkinlaista markkinointia.
Sisällöntuottajatilillä kaupalliset yhteistyöt luokitellaan mainoksiksi, joiden kanssa ei saa käyttää kaupallista musiikkia.
Miten käyttää musiikkia yritystilillä?
Koska kaupallinen musiikki on pääosin poissuljettu yritystilillä, vaihtoehdot musiikin käyttöön Instagram-videoissa ovat rajalliset.
Turvallisin vaihtoehto on käyttää rojaltivapaata musiikkia. Näitä löytyy myös Instagram-yritystilin musiikkivalikoimasta, kun kirjoitat musiikkihakuun “royalty free”.
Myös netistä löytyy useita musiikintarjoajia, joiden valikoimista voi ladata itselleen rojaltivapaata musiikkia.
Toinen vaihtoehto on käyttää muiden käyttäjien itse tekemiä ääniraitoja. Näitä on laillista käyttää, kunhan niissä ei ole kaupallista musiikkia sellaisenaan mukana. Esimerkiksi erilaiset lip sync -videot ovat tällä tavalla tehtyjä.
Yritystili ja reels-musiikki
Erityisesti reelsien takia moni yrittäjä kokee kaupallisen musiikin tärkeäksi. Instagram-reelsit saavat toki näkyvyyttä myös sen mukaan kuinka trendaavaa musiikkia käyttää reelseissä, mutta musiikin kautta tullut näkyvyys on pääosin tyhjää näkyvyyttä ja usein myös aivan väärälle kohderyhmälle.
Et siis menetä mitään oikeasti tehokkaan näkyvyyden suhteen, vaikka et käyttäisikään trendaavaa musiikkia reelseissä.
Näkyvyyttä on helppo saada, mutta näkyvyys tuo seuraajia vain silloin kun itse sisältö on tavoitetun käyttäjän mielestä hänelle arvokasta. Reels-musiikilla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä.
Yritystili vai sisällöntuottajatili - kumpi kannattaa valita?
Yrittäjä, joka haluaa markkinoida ja tehdä myyntiä Instagram-tilin avulla
- Yritystili
- Käytä kaupallista musiikkia vain stooriessa, joita et tallenna profiilisi kohokohtiin
- Käytä muissa videoissa rojaltivapaata musiikkia
- Mainoksiksi tai markkinoinniksi luokittelemattomissa videoissa voit käyttää kaupallista musiikkia harkiten, kun käytössäsi on Teoston Mediapienlupa
Yrittäjä, jonka tili on henkilökohtainen eikä tilillä ole selkeää markkinointisisältöä
- Sisällöntuottajatili
- Voit käyttää kaupallista musiikkia vapaasti videoissasi
Vaikuttaja, joka tekee kaupallisia yhteistöitä
- Sisällöntuottajatili
- Kaupallisten yhteistöiden videoissa käytä vain rojaltivapaata musiikkia
- Muissa videoissa voit käyttää kaupallista musiikkia vapaasti
Vaikuttaja tai henkilökohtainen tili, jolla ei ole kaupallisia yhteistöitä
- Sisällöntuottajatili
- Voit käyttää kaupallista musiikkia vapaasti videoissasi
Instagram-musiikki on suurin syy, jonka takia monia yrittäjiäkin houkuttaa valita sisällöntuottajatili. Lakia ei kuitenkaan kannata kiertää, joten jos tarkoituksesi on markkinoida ja tehdä myyntiä Instagram-tilisi avulla, valitse suosiolla yritystili.
Lataa tästä ilmainen 12-sivuinen opas, jolla kasvatat näkyvyyttäsi ilman kikkailua
VAHVAN INSTAGRAM-TILIN PILARIT
Lataamalla oppaan liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä