Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee Instagramin algoritmin vaikutusta näkyvyyteen

Instagramin algoritmi - minkä verran se vaikuttaa näkyvyyteen?

algoritmi instagram-näkyvyys

“Miksi algoritmi ei anna näkyvyyttä?” on yksi yleisimmistä kysymyksistä, kun halutaan kasvattaa Instagram-tiliä ja se tuntuu haastavalta.

Kun omiin postauksiin ei tule tykkäyksiä ja näkyvyys on alhaista, suurin osa syyttää ensimmäisenä algoritmia. Jos kaikki energia menee siihen että tuskaillaan algoritmin kahleissa olemista, on aivan varmaa ettei näkyvyyttä tulekaan.

 

Miten Instagramin algoritmi toimii?

 

Algoritmien tarkoitus on pitää käyttäjä Instagramissa mahdollisimman pitkään. Toisin sanoen Instagram haluaa käyttäjien viihtyvän alustalla ja siinä sivussa näkevän mainoksia. Enemmän aktiivisia käyttäjiä → enemmän mainostuloja Instagramille.

Jotta käyttäjä viihtyisi Instagramissa, tämän on nähtävä sellaista sisältöä joka häntä aidosti kiinnostaa. Algoritmien pääasiallinen tehtävä onkin pyrkiä tunnistamaan mistä jokainen käyttäjä on juuri tällä hetkellä eniten kiinnostunut ja sen myötä näyttää käyttäjille sellaista sisältöä joka osuu heidän kiinnostuksenkohteisiinsa.

Sille on syynsä miksi sinulle tulee tietynlaista sisältöä vastaan kun selaat Instagramia. Se perustuu siihen minkälaisia tilejä itse seuraat, keiden tileillä olet aktiivisin, minkälaiseen sisältöön reagoit ja minkälaista sisältöä kulutat ihan ilman reagointejakin.

Tämä on sama syy miksi tietyt käyttäjät joko näkevät tai eivät näe sinun sisältöäsi. Algoritmi antaa sinun postauksillesi juuri sen verran näkyvyyttä kuin sinun ympärilläsi on yleisöä joka on aidosti kiinnostunut siitä mitä tililläsi jaat.

Tarkempaa tietoa siitä kuinka algoritmi järjestää postaukset käyttäjien eteen voit lukea Instagramin omasta artikkelista: About Instagram

 

Voiko Instagramin algoritmia huijata?

 

Hyvin usein käyttäjät ajattelevat, että heillä on jo niin hyvää sisältöä että yleisön pitäisi tykätä siitä. Katseet suunnataan algoritmiin ja yritetään kikkailla siltä näkyvyyttä kaikin tavoin.

Tällaisia algoritmikikkoja ovat muun muassa

  • Instagramin buustiringit - haetaan postauksille väkisin reaktioita
  • Aktiivisuus julkaisuaikaan - vietetään Instagramissa aikaa muiden postauksiin reagoiden 15 minuuttia ennen oman postauksen julkaisua ja 15 minuuttia julkaisun jälkeen
  • Tykkäysten piilottaminen - yritetään vaikuttaa seuraajiin psykologisesti piilottamalla tykkäykset, jotta niitä tulisi enemmän
  • Kommentteihin vastaaminen mahdollisimman pian - pyritään vastaamaan jokaiseen saatuun kommenttiin niin pian kuin mahdollista
  • Kommentteihin vastaaminen myöhemmin - vastataan edellisen postauksen kommentteihin vasta kun seuraava postaus on juuri julkaistu

 

Vastaavanlaisia algoritmikikkoja löytyy pilvin pimein. Todellisuudessa kaikki tällainen vie vain turhaan aikaa ja energiaa paljon tärkeämmältä työltä.

Jos seuraajat eivät reagoineet postaukseen silloin kun se tuli orgaanisesti vastaan, eivät he reagoi siihen silloinkaan kun se on syötetty eteen väkisin kikkailujen avulla.

Algoritmikikkailusta ei siis ole mitään hyötyä. Buustiringeistä on jopa haittaa tilin orgaaniselle toiminnalle. Lue lisää aiheesta postauksesta Tykkäysringit - oikotie onneen vai tilin tuhoon.

 

Minkä verran Instagramin algoritmi vaikuttaa näkyvyyteen?

 

Periaatteessa algoritmit ovat niitä jotka mahdollistavat näkyvyyden ylipäänsä. Käytännössä niiden vaikutus näkyvyyteen on hyvin pieni.

Kun jaat postauksen, algoritmi testaa kuinka seuraajasi ottavat sen vastaan eli kiinnostaako sisältösi heitä ja minkä verran vai kiinnostaako ollenkaan.

 

Tässä on esimerkki siitä mikä vaikutus postauksiin tulleilla reaktioilla on näkyvyyteen.

 

Ensimmäinen postaus oli arvokas omille seuraajilleni, joten se keräsi reilusti reaktioita ja sai siten myös koko ajan entistä enemmän näkyvyyttä.

Toinen postaus ei kiinnostanut seuraajiani yhtään niin paljoa, joten reaktiot jäivät vähäisiksi ja postauksen näkyvyys kuihtui hyvin pian.

Vaikka heikomman näkyvyyden postaukselle olisi syötetty näkyvyyttä väkisin, ei se siltikään olisi kiinnostanut yleisöäni eivätkä he olisi huomioineet sitä yhtään sen paremmin

Algoritmi ei siis ole se joka lopulta päättää minkä verran näkyvyyttä sisältösi saa. Se on sinun oma yleisösi joka siitä päättää. Jos oma yleisö ei huomioi postauksia eikä reagoi niihin, näkyvyyttä ei yksinkertaisesti tule.

 

Mitä hyötyä Instagramin algoritmista on?

 

Vaikka moni ajattelee algoritmien olevan haitaksi oman tilin näkyvyydelle, todellisuudessa niistä on ennemminkin hyötyä.

Kuvittele, että nykyisenlaisia algoritmeja ei olisi ja kaikki käyttäjät Instagramissa näkisivät vastaantulevat postaukset aikajärjestyksessä.

Jokainen seuraajasi seuraa todennäköisesti satoja muita tilejä, jotkut jopa tuhansia. Jos nämä seuraajat näkisivät kaikkien seuraamiensa postaukset syötteensään, kuinka monta sataa postausta ajattelet käyttäjien selaavan putkeen?

Lisätään tähän vielä fakta, että lisää sisältöä tulee käyttäjiltä Instagramiin joka sekunti.

Nyt voit miettiä kuinka moni seuraajista oikeasti näkisi sinun postauksesi niiden satojen, jopa tuhansien muiden postausten joukosta, joita heidän syötteeseensä ilmaantuu päivittäin?

Sen sijaan että hukkuisit massaan pohjalle, sinulla on mahdollisuus nousta näkyville korkealla niiden seuraajien syötteessä, joille sisältösi on relevanttia ja aidosti kiinnostavaa.

Tällä tavalla tavoitat juuri sitä yleisöä jota haluatkin tavoittaa. Sinun seuraajistasi sitouneimman lämpimän yleisön ja potentiaalisimmat asiakkaasi.

Instagramissa on pian mahdollisuus nähdä myös postaukset syötteessä aikajärjestyksessä. Lue lisää aiheesta postauksestani Instagramin syöte uudistuu - näin se vaikuttaa.

 

Instagramin algoritmin hyödyt

  1. Tavoitat juuri ne käyttäjät, joille sisältösi on relevanttia.
  2. Tavoitat sitoutuneimmat seuraajasi säännöllisesti sisällölläsi.
  3. Teet enemmän myyntiä, sillä sitoutuneet seuraajat jotka näkevät sisältöäsi säännöllisesti, ovat potentiaalisimpia asiakkaitasi.
  4. Et huku massaan ja kilpaile näkyvyydestä tuhansien eri aiheiden tilien kesken.
  5. Tavoitat tehokkaasti juuri oikean kohderyhmän uutta yleisöä tilillesi.

 

Älä siis tuskaile algoritmin kanssa vaan käännä katseesi omaa yleisöäsi palvelevaan sisällöntuotantoon. Tällä tavalla saat aidosti hyödyllistä näkyvyyttä ja myyntiä Instagramissa.

Lue lisää myynnin tekemisestä postauksestani Instagram-markkinointi 2022.

 

Kuinka saat näkyvyyttä, seuraajia ja asiakkaita Instagramissa

ILMAINEN TYÖPAJASARJA YRITTÄJILLE

Tilaa tallenteet ilmaiseksi