Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee parasta julkaisuaikaa Instagramissa

Mikä on paras aika julkaista Instagramissa

instagram julkaisuaika instagram-kasvu instagram-näkyvyys

Jotta postauksesi saisi näkyvyyttä Instagramissa, sen on saatava riittävästi reaktioita eli tykkäyksiä, kommentteja ja tallennuksia.

Reaktioita saat silloin, kun yleisösi näkee postauksesi ja haluaa reagoida siihen.

Lue lisää Instagram-näkyvyydestä postauksestani Instagramin algoritmi - Minkä verran se vaikuttaa näkyvyyteen

Usein ajatellaankin, että julkaisuajankohdalla on tässä kriittinen merkitys. Kannattaa julkaista silloin kun omat seuraajat ovat aktiivisimmillaan, ohjeistetaan.

On totta, että tarvitset aktiivisia seuraajia, jotka ovat paikalla silloin kun postauksesi tulee ulos.

Mutta mitä tapahtuu postaukselle sen jälkeen, kun aktiivisin aika on ohi ja harvempi näkee postauksesi? Kerron tästä tarkemmin myöhempänä kirjoitusta.

Tutkitaan ensin sitä yleisesti ohjeistettua parasta julkaisuaikaa.

 

Milloin Instagramia käytetään eniten?

 

Suomalaisten aktiivisuus Instagramissa on erittäin tasaista pitkin päivää ja viikkoa.

Olen tätä aktiivisuutta tutkinut viiden vuoden ajan kolmella erilaisella omalla tililläni ja jokaisella tilillä aktiivisimmat ajat ovat olleet hyvin samanlaiset.

Ainoa selkeä ero oli sillä onko seuraajissa valtaosa yritystilejä vai henkilökohtaisia tilejä.

Henkilökohtaiset käyttäjätilit ovat Instagramissa aktiivisimmillaan arki-iltoina ja viikonloppuna.

Yrittäjät ovat yritystileillään aktiivisimmillaan arkipäivinä ja epäaktiivisimmillaan viikonloppuna.

Näissä esimerkeissä on oma 7 200 seuraajan tilini, jossa seuraajina on noin puolet yritystilejä ja puolet henkilökohtaisia tilejä. Statistiikka kaikissa on viimeisten 90 päivän ajalta.

 

Tässä kuvassa on statistiikka aktiivisimmista päivistä. Erittäin tasaista niin kuin aina.

 

Tässä kuvassa on statistiikka aktiivisimmista kellonajoista keskiviikkona.

 

Tässä kuvassa on statistiikka aktiivisimmista kellonajoista lauantaina.

 

Tämän perusteella minun postaukseni näkisi mahdollisimman moni, kun julkaisen noin klo 18 päivästä riippumatta.

Joskus ohjeistetaan julkaisemaan pari tuntia ennen aktiivisinta aikaa.

Näissä ohjeistuksissa parhaasta julkaisuajasta kuitenkin aina unohdetaan mikä merkitys on postauksen sisällöllä.

 

Jos postaus ei ole toimiva, ei paras julkaisuaika auta yhtään mitään

 

Ei auta, että tavoitat kaikki mahdolliset seuraajasi, jos postauksesi ei ole sellainen johon he haluavat reagoida.

Instagramissa käyttäjät reagoivat sisältöön, eivätkä siihen mitä heille milloinkin sattuu tulemaan vastaan.

Aktiivisimpaan aikaan julkaisemalla tavoitat kyllä eniten yleisöä, mutta ei se yleisö reagoi postaukseesi yhtään sen paremmin kuin hiljaisempaankaan aikaan jos postaus ei heitä kiinnosta.

Joitain vuosia sitten olin itsekin erittäin tarkka siitä, että julkaisin aina aktiivisimpaan aikaan tai vähän ennen sitä.

Myöhemmin aloin testata mikä merkitys julkaisuajalla oikeasti on näkyvyyteen.

 

Mikä on oikeasti paras aika julkaista Instagramissa?

 

Paras julkaisuaika Instagramissa on välillä klo 9-15 tai klo 17-21. Kyllä, paras julkaisuaika on näin laaja.

Silloin kun sisältö on oikeasti hyvää, postaukseen reagoidaan riittävästi kellonajasta huolimatta.

Ainoat selkeästi huonot kellonajat ovat myöhäinen ilta, yö, aikainen aamu ja klo 16 (työmatka-aika). Mutta eivät nämäkään ajat ole vielä estäneet oikeasti hyvän postauksen näkyvyyttä.

Eikö olisikin mukavaa, kun voisit julkaista silloin kun juuri sinulla on siihen paras aika miettimättä onko nyt oikea tunti julkaisulle?

Tämä onnistuu silloin kun keskityt omaan sisältöösi ennemmin kuin kikkailuun, joka ei lopulta tuo mitään oikeaa hyötyä.

Entä mitä tapahtuu postaukselle, joka on julkaistu parhaaseen aikaan, mutta ei ole riittävän toimiva yleisölle?

 

Miten julkaisuaika vaikuttaa Instagramissa

 

Kuvitellaan, että sinulla ei vielä ole riittävän toimivaa postausta, mutta haet sille parasta mahdollista näkyvyyttä parhaaseen julkaisuaikaan.

Seuraajasi ovat aktiivisimmillaan klo 14, joten julkaiset vähän ennen sitä.

Postauksesi saa heti paljon näkyvyyttä, mutta vain pieni osa seuraajistasi reagoi siihen, sillä se ei kiinnosta vielä monia.

Aika kuluu ja aktiivisin piikki on ohi. Yhä harvempi seuraajasi näkee postauksesi. Saamasi reaktiot laskee samassa suhteessa.

Pian saamasi reaktiot ovat niin alhaiset, että postauksesi näkyvyys kuihtuu kokonaan.

Kuvitellaan seuraavaksi, että sinulla on oikeasti toimiva postaus, mutta julkaiset sen epäaktiivisempaan aikaan.

Seuraajasi ovat aktiivisimmillaan klo 14, mutta julkaisetkin klo 17.

Postauksesi saa heti näkyvyyttä ja tavoittaa ne seuraajasi, jotka ovat juuri nyt aktiivisia. Aktiivisia seuraajia on vähemmän, mutta todella moni niistä reagoi postaukseesi, sillä se kiinnostaa heitä aidosti.

Aika kuluu ja aiemmat reaktiot kasvattavat postauksen näkyvyyttä entisestään. Yhä useampi tavoitettu käyttäjä reagoi postaukseesi.

Näkyvyytesi kasvaa lumipallon lailla, eikä postausajalla ollut mitään merkitystä.

Tämän totesin muutama vuosi sitten, kun aloin testata mihin aikaan voin julkaista sisältöäni, jonka jo tiedän toimivan yleisölleni.

Parasta julkaisuaikaa ei enää ollut, vaan pystyin julkaisemaan melko vapaasti melkein milloin vaan ja sain aina erittäin hyvin näkyvyyttä postauksilleni.

Sama tilanne on asiakkaillani, jotka keskittyvät Instagramissa toimivan ja aidosti yleisöä kiinnostavan sisällön tuottamiseen.

Paras julkaisuaika sen sijaan ei auta oikeasti ketään, jonka sisältö ei vielä kiinnosta aidosti Instagramissa.

Myyntiä Instagramista sisällöllä, joka tuo asiakkaat luoksesi

ILMAINEN INSTAGRAM-KURSSI YRITTÄJILLE

Tässä ensimmäinen ilmainen Instagram-kurssi, jolla oikeasti teet tuloksia

 

Osallistumalla ilmaiselle kurssille liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä