Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee syitä miksi Instagramissa lähti seuraajia

Miksi Instagramissa lähti seuraajia? - 5 syytä miksi kaikilta lähtee seuraajia

instagram-näkyvyys instagram-seuraajat sitoutumisprosentti

Jos haluat tehdä myyntiä Instagramissa tai saada kaupallisia yhteistöitä, tarvitset sitoutuneita seuraajia Instagram-tilillesi. Aktiiviset sitoutuneet seuraajat ovat niitä, jotka näkevät postauksesi ja ovat potentiaalisimpia asiakkaitasi.

Instagramissa jokaiselta kuitenkin lähtee seuraajia tasaista tahtia ja se on täysin normaalia ja väistämätöntä. Vaikka tuottaisit maailman parasta sisältöä, seuraajia lähtee.

 

Mistä Instagram-seuraajia tulee?

 

Jotta voisit ymmärtää miksi sinulta lähtee seuraajia, sinun on ensin ymmärrettävä miksi sinua seurataan Instagramissa.

Instagramissa on helppo saada seuraajia nopeiden kasvukeinojen avulla. Jos käytät nopeita kasvukeinoja, tililtäsi lähtee seuraajia enemmän kuin täysin orgaanisesti pelkän sisällön avulla kasvaneilta tileiltä.

Instagram-arvonnat tuovat tilille lähes täysin pelkkiä arvontaseuraajia, joista osa lopettaa seuraamisesi pian arvonnan jälkeen. Nämä seuraajat olivat kiinnostuneita ainoastaan arvontapalkinnostasi.

Follow/unfollow -kikkailulla osa seuraajista lopettaa seuraamisen heti sen jälkeen kun sinä lopetat heidän seuraamisen. Tällä kikkailulla saadut seuraajat seuraavat sinua ainoastaan siksi koska sinä seuraat heitä. Heitä ei kiinnosta mikään muu kuin oma seuraajamäärä ja sinä olet yksi luku siinä.

Seuraamisringit tuovat tilillesi suurimmaksi osaksi pelkkiä velvollisuusseuraajia. Näitäkään seuraajia ei kiinnosta sinun sisältösi vaan ainoastaan se, että sinä seuraat heitä. Näille seuraajaluvut ovat tärkeintä ja sinä olet yksi luku tässäkin.

Lue lisää seuraajien saamisesta postauksestani Miten saada seuraajia Instagramissa.

 

5 syytä miksi Instagramissa lähtee seuraajia

 

  1. Seuraaja oli follow/unfollow -seuraaja. Näitä on valitettavan paljon Instagramissa. Erityisesti yrittäjät käyttävät tätä tapaa usein seuraajien saamiseen. He seuraavat jokaista kohderyhmään kuuluvaa tiliä toivoen, että nämä seuraisivat heidän tiliä takaisin. Nämä eivät ole kiinnostuneita sisällöstäsi ja myöhemmin lopettavat seuraamisesi.
  2. Seuraaja oli arvontaseuraaja. Jos järjestät arvontoja, moni osallistuja lähtee arvonnan jälkeen, sillä he olivat vain palkinnon perässä eivätkä välitä sisällöstäsi.
  3. Seuraaja oli aidosti sisältöäsi seuraava käyttäjä, mutta ei ollut pitkään aikaan nähnyt sinulta postausta. Kun tämä sattumalta näki pitkästä aikaa postauksesi, hän ei saattanutkaan olla enää kiinnostunut sisällöstäsi. Käyttäjien tarpeet ja maku muuttuvat ja tällöin he lopettavat seuraamasta tilejä, jotka eivät tuo heille enää tarvittavaa arvoa.
  4. Julkaisit mielipiteitä jakavan postauksen ja joku seuraajasi oli eri mieltä kuin sinä. Eri mieltä olevat seuraajat usein äänestävät jaloillaan ja lopettavat seuraamisen.
  5. Tilisi sisältö muuttui eikä osa seuraajista pitänyt muutoksesta. Käyttäjät seuraavat tilejä Instagramissa tietystä syystä ja jos tilisi sisältö muuttuu huomattavasti, käyttäjää ei välttämättä enää kiinnosta tilisi uusi sisältö.

 

Kuinka paljon seuraajia lähtee?

 

Jos olet tehnyt tiliäsi täysin orgaanisesti etkä ole kasvattanut seuraajamäärääsi muun muassa arvontojen, buustirinkien tai maksetun mainonnan kautta, sinua seurataan täysin jakamasi sisällön takia.

Kun tiliä seurataan ainoastaan sisällön takia, seuraajia lähtee vähemmän mutta niitä lähtee silti säännöllisesti.

Olen tutkinut jokaisen oman tilini sekä joidenkin asiakkaideni tilien seuraajien liikehdintää ja orgaanisilla tileillä tuntuu olevan melko säännöllinen suhde uusien seuraajien ja lähteneiden seuraajien välillä.

Ensimmäisellä pikavauhtia kasvaneella (parhaimmillaan jopa 500 uutta orgaanista seuraajaa päivässä) tililläni menetin noin yhden seuraajan jokaista neljää uutta seuraajaa kohti.

Toisella rauhallisempaan tahtiin tehdyllä tililläni suhde oli sama, noin yksi seuraaja lähti jokaista neljää uutta seuraajaa kohti.

Kolmannella tililläni suhde on ollut tiukempi ja minulta lähtee noin yksi seuraaja jokaista kolmea uutta seuraajaa kohti.

 

Tällä tililläni menetän keskimäärin yhden seuraajan jokaista kolmea uutta seuraajaa kohden.

 

Asiakkaideni toimivilla orgaanisilla tileillä suhde lähteneiden seuraajian ja uusien seuraajien välillä on melko sama.

 

Miksi seuraajia lähtee eniten aina kun julkaisen postauksen?

 

Instagramissa seuraajia lähtee eniten aina silloin kun olet julkaissut uuden postauksen. Aina kun julkaiset jotain, jokainen postauksesi nähnyt päättää jatkaako seuraamistasi vai ei. Seuraamisen lopettamisen syyt ovat samat kuin ylempänä.

Eniten menetät seuraajia, jos pidät tavallista pidemmän postaustauon kuten esimerkiksi joululoman. Tauon jälkeen menetät könttänä jokaisen, joka olisi lähtenyt muutenkin normaalin postaustahdin aikana.

Mieti tätä kuin verkkokauppaa, joka saa tilauksia päivittäin mutta toimittaa vain arkipäivisin. Viikonlopun jäljiltä maanantaina on todennäköisesti enemmän toimitettavaa kuin muina arkipäivinä. Silti kaikki toimitukset tulevat toimitetuksi.

Instagram-aktiivisuus seuraamisten suhteen toimii samalla tavalla kun pidät lomaa. Se mikä olisi tapahtunut loman aikana, tapahtuu rytinällä kun palaat lomalta.

 

Miksi Instagram-seuraajien lähteminen on positiivista?

 

Jos teet tiliäsi täysin orgaanisesti ja tavoittelet ainoastaan seuraajia, jotka ovat aidosti kiinnostuneita sisällöstäsi, haluat että tililtäsi poistuu seuraajat jotka eivät välitä sisällöstäsi.

Orgaaniselle täysin sisällön kautta toimivalle tilille on tärkeintä, että seuraajat ovat sitoutuneita ja näkevät postaukset tehokkaasti.

Jos seuraajat on kerätty tilille nopeiden kasvukikkojen avulla, usein käy niin että tilillä on paljon haamuseuraajia jotka eivät ikinä näe tilin postauksia. Omista seuraajista tavoitetaan postauksilla pahimmillaan vain 2-4 %.

Toimiva orgaaninen Instagram-tili sen sijaan tavoittaa omista seuraajistaan 40-70 % seuraajamäärästä riippuen.

Jos tavoitteenasi on saada tilillesi aitoja seuraajia jotka voisivat ostaa sinulta, sinun on myös tavoitettava kyseiset seuraajat.

Kun nopeiden kasvukikkojen tilillä tavoitat vain murto-osan omista seuraajistasi, orgaanisella tekemisellä tavoitat heistä puolet tai paljon enemmän.

Tämän takia epäaktiivisten sekä sisällöstäsi välittämättömien seuraajien lähteminen tililtäsi on äärimmäisen tärkeää.

Mitä vähemmän epäaktiivisia haamuseuraajia tililläsi on, sen tehokkaammin tavoitat omat seuraajasi.

Ja mitä tehokkaammin tavoitat omat seuraajasi, sen suurempaa orgaanista näkyvyyttä saat myös omien seuraajiesi ulkopuolelta.

 

Haamuseuraajat Instagramissa

 

Haamuseuraajat ovat joko botteja tai oikeita käyttäjiä, jotka eivät ikinä reagoi sisältöösi. Näistä suurin osa ei koskaan edes näe postauksiasi.

Haamuseuraajia on vaikea tunnistaa. Et voi koskaan tietää kuka seuraa tiliäsi aktiivisesti, vaikka ei reagoikaan postauksiisi. Kaikilla on hiljaisia taustalla seuraajia, jotka kyllä näkevät postaukset mutta eivät halua jättää itsestään merkkiä niihin.

Kun sisällöstäsi välittämättömät seuraajat normaalisti lopettavat seuraamisesi itestään, hiljaiset haamuseuraajat sekä spämmi-, botti- ja massaseuraajat jäävät roikkumaan tyhjinä lukuina seuraajalistallesi.

Selkeät spämmi- ja massaseuraajat kannattaakin poistaa itse, jos haluat tilisi sitoutuneisuuden pysyvän kunnossa.

 

Mistä tunnistaa spämmiseuraajan?

 

Mitä useampi seuraavista kohdista toteutuu, sen varmimmin kyseessä on seuraaja, joka kannattaa poistaa.

 

Spämmiseuraaja
  • Nimi on epämääräinen kokoelma kirjaimia ja numeroita
  • Tyhjä profiilikuva tai selkeästi muualta kopioitu kuva
  • Tilillä ei ole ollenkaan kuvia tai kuvat ovat selvästi feikkejä tai epäilyttäviä
  • Käyttäjä seuraa tuhansia tilejä
  • Käyttäjä seuraa itse muita spämmitilejä
  • Käyttäjä seuraa monen eri aiheen tilejä massa kerrallaan (seurattujen listalla voi olla ensin parikymmentä sisustustiliä, sitten parikymmentä ruokatiliä, parikymmentä muotiliä jne)

 

Massaseuraaja
  • Tili on selvästi aito käyttäjä eikä spämmi
  • Käyttäjä seuraa tuhansia muita tilejä

 

Spämmiseuraajia tulee kaikille, mutta selkeästi eniten ne löytävät tilejä, jotka käyttävät isoja englanninkielisiä hashtageja.

Poista nämä sitä mukaa kun niitä tilillesi tulee, sillä myöhemmin niitä on vaikea löytää seuraajalistalta.

Sen lisäksi siis että sinulta lähtee seuraajia, joudut myös itse poistamaan niitä pitääksesi tilisi orgaanisen näkyvyyden parhaana mahdollisena.

Älä kuitenkaan stressaa seuraajien lähtemisestä. Se on sekä väistämätöntä, että myös suotavaa.

Seuraajia lähtee vaikka mitä tekisit. Jotta pysyisit plussan puolella, uusia seuraajia on tultava enemmän kuin niitä lähtee. Tähän tarvitset Instagramissa näkyvää ja omaa kohderyhmääsi kiinnostavaa sisältöä.

 

Lataa tästä ilmainen 12-sivuinen opas, jolla kasvatat näkyvyyttäsi ilman kikkailua

 

VAHVAN INSTAGRAM-TILIN PILARIT

 

Lataamalla oppaan liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä