Tässä kuvassa mainitaan, että artikkeli kertoo mikä on hyvä sitoutumisprosentti Instagramissa

Mikä on Instagramissa hyvä sitoutumisprosentti? - Ja miksi seuraajien sitouttaminen on tärkeää

instagram-seuraajat sitoutumisprosentti

Sitoutuneet Instagram-seuraajat tuovat tilillesi oikeanlaista ja toivottua orgaanista näkyvyyttä. Sitoutuneita seuraajia ei tavoiteta nopeilla kasvukeinoilla kuten arvonnoilla tai seuraamisketjuilla. Nopean kasvun keinot usein laskevat sitoutumisprosenttia, joka puolestaan heikentää tilin orgaanista näkyvyyttä.

Jos seuraajat on kerätty tilille nopeiden kasvukikkojen avulla, usein käy niin että tilillä on paljon haamuseuraajia jotka eivät ikinä näe tilin postauksia. Omista seuraajista tavoitetaan postauksilla pahimmillaan vain 2-4 %.

Toimiva orgaaninen Instagram-tili sen sijaan tavoittaa omista seuraajistaan 40-80 % seuraajamäärästä riippuen.

Jos tavoitteenasi on saada tilillesi aitoja seuraajia jotka voisivat ostaa sinulta, sinun on myös tavoitettava kyseiset seuraajat.

Kun nopeiden kasvukikkojen tilillä tavoitat vain murto-osan omista seuraajistasi, orgaanisella tekemisellä ja seuraajia sitouttavalla sisällölla tavoitat heistä puolet tai paljon enemmän.

Seuraajien sitouttamisen ja orgaanisen kasvun takana on aina Instagramissa näkyvyyttä saavan ja seuraajia kiinnostavan sisällön tuottaminen.

 Jos haluat tehdä myyntiä Instagramissa tai saada kaupallisia yhteistöitä, tarvitset tiliisi ja sisältöösi sitoutuneita seuraajia, jotka myös näkevät postauksesi säännöllisesti.

Lue lisää seuraajien saamisesta postauksestani Miten saada seuraajia Instagramissa.

 

Kuka on sitoutunut seuraaja?

 

Kun puhutaan sitoutuneista seuraajista, puhutaan usein niistä käyttäjistä jotka tykkäävät tai kommentoivat postauksiasi.

Jos seuraaja reagoi postaukseesi eli tykkää, kommentoi, tallentaa tai jakaa sen eteenpäin, on hän yksi sitoutuneista seuraajistasi. Algoritmi olettaa, että koska tämä seuraaja reagoi postaukseesi, haluaa hän nähdä tilisi sisältöä jatkossakin. Tulevat postauksesi näkyvät siis tälle seuraajalle useammin.

Reagointi on kaikista tehokkain sitoutuneisuuden merkki Instagramissa, mutta seuraaja voi olla sitoutunut tiliisi ja sisältöösi vaikkei reagoisikaan postauksiisi.

Jos seuraaja ei reagoi postauksiisi, mutta lukee ne kokonaan tai vierailee säännöllisesti profiilissasi, myös hän on sitoutunut seuraajasi, jonka algoritmi huomioi. Tämän takia on tärkeää, että omat seuraajat tavoitetaan aina tehokkaasti.

Voit tarkistaa yksittäisten postaustesi kävijätiedoista kuinka paljon omia seuraajiasi tavoitat postauksillasi. Tämä kertoo parhaiten siitä kuinka sitoutunutta tai aktiivista yleisöä tililläsi on.

 

Tämä julkaisu tavoitti 3 782 omaa seuraajaani silloin kun tililläni oli noin 5 500 seuraajaa. Tavoitin siis lähes 70 % omista seuraajistani.

 

Jos postauksesi näkyvät tehokkaasti omille seuraajillesi reaktioista huolimatta, voit olettaa että seuraajasi katsovat ja lukevat postauksiasi aktiivisesti.

Jos postauksiisi ei reagoida eikä niitä edes katsota, näkyvyytesi myös omille seuraajillesi laskee

Sitoutuneet seuraajat tuovat tilille näkyvyyttä. Mitä suurempi määrä seuraajistasi on sitoutuneita sisältöösi, sen korkeammalle algoritmi arvottaa tilisi antaen sille parempaa näkyvyyttä.

Orgaanisen Instagram-tilin olisi hyvä tavoittaa vähintään 40 % omista seuraajista, jotta tili toimii optimaalisesti sekä näkyvyyden, sitoutuneisuuden että myynnin suhteen.

Lue lisää myynnin tekemisestä Instagramissa postauksestani Kaikki mitä sinun tulee tietää Instagram-markkinoinnista 2022.

 

Mikä on hyvä sitoutumisprosentti?

 

Instagram-tilin sitoutumisprosentti kertoo, kuinka iso osa seuraajistasi reagoi postauksiisi eli ovat kaikista kiinnostuneimpia tuottamastasi sisällöstä.

Pienemmän tilin on helpompaa ylläpitää korkeaa sitoutumisprosenttia. Instagramin algoritmi suosii uusia tilejä, joiden postauksia algoritmi näyttää lähes kaikille tilin seuraajille. Pienet tilit eivät yleensä ole ehtineet kerätä epäaktiivisia haamuseuraajia. Alle 1 000 seuraajan tilin sitoutumisprosentti on usein 20—50 %. 

Kun tilillä on enemmän näkyvyyttä ja suurempi seuraajamäärä, sitoutumisprosentti usein laskee ja se on normaalia. Parempi näkyvyys tuo mukanaan usein spämmiseuraajia, jotka laskevat sitoutumisprosenttia jos niitä ei poisteta.

Myös tilin ikä vaikuttaa. Mitä vanhempi tili, sen useampi seuraaja on jo jäänyt epäaktiiviseksi eivätkä postaukset koskaan tavoita näitä.

Alle 10 000 seuraajan tilillä hyvä sitoutumisprosentti on noin 7-10 % ja sitä suuremman seuraajamäärän tilille hyvä sitoutumisprosentti on noin 5 %.

Vaikuttajilla ja muilla henkilökohtaisilla tileillä sitoutuneisuus on usein korkeampaa kuin kaupallisilla yritystileillä. Tämä on luonnollista, sillä käyttäjät selaavat Instagramissa ennemmin henkilökohtaista kuin kaupallista sisältöä.

Kun 10 000 seuraajan vaikuttajan tilillä hyvä sitoutumisprosentti on noin 10 %, vastaavan kokoisella kaupallisella yritystilillä hyvä sitoutumisprosentti on jo 5 %.

Omasi ja muiden Instagram-tilien sitoutumisprosentin voit tarkistaa esimerkiksi Notjustanalytics-sivustolla.

Sitoutumisprosentti on tärkeämpi menestyksen mittari kuin tilin seuraajamäärä. Tilin luonnollisen kasvun kannalta on tärkeää tavoittaa ne seuraajat, jotka sitoutuvat sisältöösi.

Huomioi kuitenkin, että moni kasvattaa Instagarm-tilinsä sitoutumisprosenttia keinotekoisesti buustirinkien avulla. Tämä ei ole aitoa sitoutuneisuutta, vaan tekohengitystä sisällölle joka ei toimi orgaanisesti.

Unohda siis Instagramin nopean kasvun keinot ja keskity luomaan sisältöä, joka palvelee seuraajiasi sekä tavoittelemaasi kohderyhmää!

Kun haluat sitouttaa seuraajasi tehokkaammin, tutustu Lisäarvoa Instagram-postauksiin -pakettiin, josta saat 71 seuraajia sitouttavaa ja lisäarvoa tuovaa postausideaa.

 

Kolme salaisuutta, joilla saat maksavia asiakkaita Instagramista ilman maksettua mainontaa

MAKSUTON TYÖPAJASARJA YRITTÄJILLE

Ilmoittaudu täältä