Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee Instagram-markkinoinnin hintaa ja kustannuksia

Instagram-markkinointi voi maksaa paljon tai vähän - vertailussa mainostoimistot, maksettu mainonta ja valmennus

instagram-markkinointi myynti myynti instagramissa

Instagram on nyt yli 3 miljoonan suomalaisen mediakanava. Sen ääreltä tavoitat koko kansan kirjon johtajista kotiäiteihin. Bisneselämä kulkee normaalisti noin 5 vuotta kuluttajaelämää jäljessä, mutta yrityksissäkin on vihdoin herätty oivaltamaan, miten tehokas media Instagram voi parhaimmillaan olla.

Instagram-markkinoinnin kustannukset ja hinta ovat minultakin yksi useimmin kysyttyjä kysymyksiä. Kaikki maksaa eri verran 0,17 eurosta ylöspäin.

Mutta milloin Instagram-markkinointi on tehokkaimmillaan? Kannattaako panostaa mainostoimistopalveluun, maksettuun mainontaan vai valmentautua itse Instagram-osaajaksi?

Näihin kysymyksiin saat vastauksia tässä kirjoituksessa, joten sukelletaan asiaan.

 

Instagram – nousevan markkinointikanavan lyhyt oppimäärä

 

Kerron aluksi lyhyesti taustaa, millainen media Instagram on, niin ymmärrät miksi se ei ole samanlainen kuin kaikki muut sosiaalisen median kanavat. 

Instagram perustettiin vuonna 2010 Yhdysvalloissa. Kevin Systrom ja Mike Krieger halusivat luoda kuvapalvelun, jolla kuvien jakaminen olisi salamannopeaa. Instagramin nimi tulee sanoista instant telegram (pikasähke). 

Instagram on kuvaan, visuaalisuuteen ja aihetunnisteisiin perustuva media, jossa ihmiset seuraavat toisiaan jokaisen kiinnostuksen mukaan. 

 

Kasvuvauhti kiihtyy - Instagram ohitti Facebookin Suomessa vuonna 2021

 

Huhtikuussa 2012, Facebookin (eli Metan) omistaja Mark Zuckerberg osti Instagramin miljardin dollarin kauppahinnalla. Jo saman vuoden heinäkuussa Instagramilla oli 80 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti. 

Vuonna 2022, palvelulla on koulutusyhtiö Backlinkon mukaan jo yli biljoona kuukausittaista käyttäjää.

Metan nykyisten tietojen mukaan, Instagram on pyyhkäissyt vuonna 2021 Facebookin (2,9 miljoonaa käyttäjää) ohi sosiaalisena mediana. Statistan mukaan, 21 % suomalaisista käyttää palvelua useita kertoja joka päivä.

Miten tämä ilmiö näkyy ympärilläsi? Kun havainnoit hetken arkisia askareita, näet ihmisiä puhelimien näytöissään kiinni ja nappailemassa hienoilla ”neloskameroillaan” kuvia.

Iso osa ihmisten elämästä kulkee nyt heidän taskussaan ja kädessään. Tätä tosiasiaa ei voi enää sivuuttaa, kun pohdit missä brändisi pysyy asiakkaiden mielessä. Sinun asiakkaasi ovat erittäin todennäköisesti Instagramissa. 

Vanha sanonta kuuluu ”jos et voi voittaa heitä – liity heihin”. Tutkitaanpa seuraavaksi, mitä mahdollisuuksia sinulla tai yritykselläsi on hypätä mukaan Instagramiin?

 

Instagram-markkinointi ja mainostoimistot – edut ja ongelmat

 

Moni meistä pesee mielellään kätensä uusista mediakanavista todeten, että ”onhan minulla mainostoimisto. Kyllä ne tietävät, miten Instagram-markkinointia tehdään”.

Etuna on tietenkin se, että oma aika vapautuu käytettäväksi johonkin muuhun ja itselleen kiinnostavampaan tekemiseen. Mutta mikä on kaiken vapautuvan ajan hinta?

Hakusanoilla ”Instagram markkinointi hinta” löytyy hyvin vähän mainostoimistoja, jotka paljastavat sivuillaan suoria hintatietoja. Todennäköisesti sinut halutaan mieluummin ensin tavoittaa ja sitten houkutella paikan päälle ympäripuhuttavaksi.

Sisällöntuotannon hinnaksi eräällä sivulla mainitaan 80 euroa+alv/tunti. Tuntihinnasta on hyvin vaikeaa ottaa selvää, kuinka monta tuntia Instagramia pitäisi päivittää kuukaudessa. Muutama aktiivinen tunti ei voi missään nimessä riittää.

Markkinointia myydään usein paketoituna kuukausipalveluna. Kuukausihinta voi vaihdella 100 eurosta useisiin tuhansiin euroihin, hieman yhteistyön laajuudesta (ja hinnoittelijan mielikuvituksesta) riippuen. Yleensä tämän työn hinnan päälle tulee mediabudjetti eli se rahasumma, jolla mainontaa ostetaan. 

Tosiasiassa Suomi on täynnä mainostoimistoja, jotka eivät ole:  

a) erikoistuneet sosiaaliseen mediaan 

b) erikoistuneet Instagramiin 

 

Moni sosiaalisen median toimisto saattaa vastata yhteydenottoosi, että ”kyllä me teemme Instagram-markkinointia – sitäkin…”, vaikka heidän erityisosaamisensa olisi maksetussa mainonnassa tai TikTok-videomarkkinoinnissa.

Tähän asiaan liittyy sinulle ostajana kolme vaaran paikkaa:

  1. Instagramin algoritmi poikkeaa muista sosiaalisista medioista huomattavasti. 
  2. Instagramin käyttöliittymä poikkeaa muista sosiaalisen median kanavista huomattavasti
  3. Median luonne ja lainalaisuudet opitaan vain testaamalla ja kokemusten kautta. 

 

Kun tähän soppaan heitetään vielä lusikallinen faktaa, että Instagramin algoritmia kehitetään jatkuvasti ja vuosien mittaan siihen tulee useita muutoksiaon erityisen tärkeää, että ulkoistettu sisällöntuottaja tai sinua valmentava kumppani keskittyy vain Instagramiin.

Olen käsitellyt Instagramin algoritmia tarkemmin postauksessani: Instagramin algoritmi - minkä verran se vaikuttaa näkyvyyteen.

 

Orgaanisen Instagram-markkinoinnin ja maksetun mainonnan edut ja ongelmat

 

Sanotaan, että ”rahalla saa ja hevosella pääsee” – mutta mihin asti? Toisille Instagram-markkinointi on pelkkää maksettua mainontaa, jolla sponsoroidaan muutamaa samankaltaisella viestillä pyörivää postausta kuukaudesta toiseen.

Webfx:n selvityksen mukaan, Instagram-mainosten keskimääräinen klikkaushinta on 0,18 euron ja 1,77 euron välissä. 1 000 mainosnäytön keskimääräinen hinta on 5,93 euroa. 

Maksetulla mainonnalla voi osua silloin tällöin kultajyvään, mutta silloin turvaudutaan perinteiseen yksisuuntaiseen viestimiseen, josta puuttuu vuoropuhelu ihmisten kanssa. Tämän keinon teho hiipuu koko ajan. 

Sanassa ”sosiaalinen media” on vihje, miksi ihmiset ovat sosiaalisessa mediassa. He eivät ole siellä mainoksia varten, vaan toisia ihmisiä ja keskustelua varten. 

Voit olla myös varma, että Mark Zuckerberg ei tule koskaan toteamaan: ”no niin – nyt minulla on tarpeeksi rahaa ja voimme laskea kaikkien meidän mainostuotteiden hintoja 50 %

Eli mainonnan hinta kallistuu ja mainonnan teho laskee. Lisäksi joudut työntämään tähän pohjattomaan kaivoon koko ajan lisää rahaa ollaksesi näkyvillä.

Orgaanisen eli maksuttoman Instagram-markkinoinnin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Se vaatii sitoutumista ja jatkuvaa tekemistä. Hyvin toteutettuna työ palkitsee silloin, kun:

  1. Löydät seuraajasi
  2. Saat heidät kiinnostumaan asiastasi
  3. Saat heidät sitoutumaan tiliisi
  4. Saat heidät ostamaan yritykseltäsi
  5. Saat heidät suosittelemaan yritystäsi muille

  

Olen aiemmin vertaillut tarkemmin maksettua ja orgaanista näkyvyyttä kirjoituksessani: Orgaaninen näkyvyys vs maksettu mainonta

 

Orgaanisen näkyvyyden kasvattamisen keinoja – edut ja ongelmat:

 

Maksuttoman näkyvyyden ja seuraajien keräämiseen on olemassa erilaisia menetelmiä. Jotkut käyttävät follow-unfollow-mallia, jossa ensin jokin tili otetaan seurantaan ja se saadaan seuraamaan omaa tiliä. Sitten seuraaminen lopetetaan ja siirrytään seuraavaan ”uhriin”. 

Etuna on, että saat tilisi seuraajamäärän kasvamaan hyvinkin nopeasti. Tässä vastavuoroisuuden psykologiaan liittyvässä taktiikassa piilee kuitenkin eräs hyvin merkittävä ongelma: 

Seuraaja tulee tilillesi vain velvollisuudentunnostaan seurata sinua. Hän ei tule seuraajaksi siksi, että pitäisi tilisi aiheesta.

Toinen suosittu tapa hankkia seuraajia ovat erilaiset arvonnat ja kilpailut. Usein nämä ovat helpoimpia oikoteitä kaikille mainostoimistoillekin. Niiden avulla päästään esittelemään hienoja kasvulukuja yrityksen johdolle. 

Arvontojen ongelma on hieman samankaltainen kuin toisessakin taktiikassa: Seuraaja tulee mukaasi vain siksi, että lupaat hänelle pikavoiton. Ei siksi, että hän pitäisi tilisi aiheesta.

Tällaisen työn vaikuttavuutta ja kustannuksia kannattaa arvioida hyvin kriittisesti. 

Olen käsitellyt tätä aihetta tarkemmin postauksessani: Miten saada seuraajia Instagramissa?

Jos tunnistat näiden taktiikoiden ja maksetun mainonnan olevan nykyisiä pääasiallisia Instagram-markkinoinnin keinoja, niin on olemassa tehokkaampikin vaihtoehto: Opiskelet aiheen itse tai ostat sisällöntuottajallesi apua joltain, joka tuntee Instagramin. 

 

Instagram-valmennus, koulutus ja kurssi – edut ja ongelmat

 

Nykyisin kuka tahansa voi perustaa toiminimen ja ryhtyä kutsumaan itseään Instagram-asiantuntijaksi. Kuka tahansa mainostoimisto voi ottaa tuotevalikoimaansa Instagram-koulutuksen. Mikä tahansa kansalaisopisto voi pistää ATK-opettajansa pitämään ”Instagramin perusteet”-nimistä kurssia, joka pyörii tiistai-iltaisin koko syksyn ja maksaa 50 euroa.

Instagram-markkinoinnin oppimisesta kiinnostuneen asiakkaan on hyvin vaikeaa arvioida, kenen valmennus tai koulutus on laadukas ja sopiva. Mistä sen voi muka tietää?

 

Instagram-markkinoinnin valmennusten hintaan vaikuttavat tekijät 

 

Sanotaan, että hinta on signaali laadusta. Instagram-valmennusten hintahaitari on hyvin kirjava. Halvimmillaan valmennuksen tai koulutuksen voi saada jopa 29,90 euron hinnalla. Toisessa ääripäässä 2 500 euroa on vasta alkaen hinta.

 

Tässä malliksi otanta kuuden yrityksen ja valmentajan hinnoista.

 

Jos tekisit nyt päätöksen pelkän hintatiedon pohjalta, niin kenet näistä valitsisit?

Sisältö vaikuttaa hintaan todella paljon. Jotkut valmennukset ovat verkkokursseja. Toiset ovat live-valmennuksia. Esimerkiksi yritys D:n kurssi kestää viikon. Yritys F:n kurssi on videosarja ilman aikarajaa. 

Yritys A:lla on asiakkaan toiveista räätälöity ryhmäkoulutus, jonka hinta nousee osallistujamäärän kasvaessa.

 

Jokaisen valmentajan kokemus on erilainen – keskity koulutustaustan sijaan siihen

 

Valmentajan koulutustausta ei ole merkitsevä asia, kun arvioit millaista hyötyä valmentaja tai kouluttaja voi sinulle tuottaa. Kauppatieteiden maisteri ei opiskele Instagramin käyttöä. Tradenomin ei tarvitse edes tietää, mikä Instagram on, saadakseen opinahjostaan paperinsa ulos.

Nykyisin pätevä ihminen voi olla taustaltaan ihan kuka vain kotiäidin ja professorin väliltä. Jos sinun on vaikeaa uskoa, niin mieti tätä: Menestynyt bisnesvalmentaja Jari Sarasvuo on koulutukseltaan vain ylioppilas

Älä siis anna pelkän tutkintonimikkeiden hämätä itseäsi. 

Sen sijaan, kiinnitä huomiota valmentajan koulutuskokemukseen. Mitä enemmän takana on käytännön työtä Instagram-tilien kanssa – sen todennäköisemmin ja laajemmin Instagramia ymmärretään.

 

Instagram-valmentajien kohderyhmät ja toimintatavat ovat erilaisia

 

Palataan taas aiempiin esimerkkiyrityksiin. Yritys A:n kohderyhmä on vaikuttajat. Yritys C:n hinta on halpa, mutta sen opetukset perustuvat arvontoihin ja tykkäysrinkeihin. Eli ei mihinkään kestävään tapaan, joka saisi ihmiset kiinnostumaan oikeasti tilin sisällöstä. 

Joissakin tapauksissa jopa markkinoidaan, miten ”nämä samat toimintatavat käyvät koko sosiaaliseen mediaan”. Tässä on hyvä huomata nyt alussa kertomani asia, että Instagram poikkeaa sosiaalisena mediana muista sosiaalisen median kanavista - huomattavasti.

Ihminen, joka: 

  • Myy kaikkea
  • Myy kaikille
  • Tekee kaikkea

  

Ei voi yksinkertaisesti olla hyvä kaikessa. Koska hänen aikansa ja aivojenkaan biologinen tallennuskyky ei voi siihen mitenkään riittää.

 

Tutki valmentajan tai kouluttajan oma Instagram-tili

 

Kun kiinnostut palveluntarjoajasta, katso hänen oman tilinsä lukuja. Ensimmäinen varoitusmerkki on tili, jolla on paljon seuraajia mutta sisällöt eivät saa mitään reaktioita eikä keskustelua. Tutki kuinka sitoutuneita seuraajat ovat suhteessa seuraajamäärään. 

 

Tässä otantaa eri Instagram-markkinoinnin yrityksien ja valmentajien omien yritystilien sitoutumisprosenteista suhteessa seuraajamäärään.

 

Valmentajan omaan tiliin tutustuminen antaa suuntaa odotettavissa olevasta osaamisesta tai ammattitaidosta.

 

Asiakkaiden palautteet eli kokemukset yhteistyöstä

 

Tutki seuraavaksi, millaisia palautteita valmentaja tai kouluttaja on työstään saanut. Mitä täsmällisempi ja syvempi palaute on, sen parempi. 

”Oli tosi hyödyllistä ja sain paljon uusia oivalluksia” on hyvin yleinen palaute. Se ei kuitenkaan kerro:

  1. Mikä on ollut hyödyllistä? 
  2. Mitä oivallukset olivat? 
  3. Onko niillä ollut merkitystä liiketoiminnalle/käytännössä?
  4. Olivatko ne vain oivalluksia, jotka tulivat ja menivät?

 

Tässä on yksi vapaa poiminta vertailussa mukana olevan yrityksen verkkosivulta (kallein):

”IG-Reelsit toi mulle kyllä ihan uutta potkua SoMeen. Ja mistä oon niin iloinen, mun Reelsit menestyy hyvin”

Vain kahdella vertailussa mukana olleella valmentajalla on verkkosivuillaan suosittelijoiden eli julkisesti tyytyväisten asiakkaidensa omilla nimillään antamia palautteita.

Tässä on saamiani kommentteja valmennuksia ostaneilta asiakkailtani:

”Osallistuin digimarkkinointikoulutukseen ja siellä on kyllä Instagram-tiedot niin pielessä, että sinun pitäisi mennä avartamaan niiden tietoutta orgaanisesta näkyvyydestä. Melkein nyrkkiä puiden kerrottiin, kuinka ilman maksettua mainontaa EI VOI yritys menestyä. Kyllä mulla on lähtenyt myynnit lentoon ilman maksettua mainontaa!”

”Some-koulutuksissa on kyllä valtavasti eroja. Olemme ennen Satun valmennusta yksi koulutus käyty. Koulutuksessa oli tosi paljon hyviä perusasioita, mutta mielestämme sisältö oli enemmän suunnattu vaikuttajille ja sisällöntuottajille. Se näkyi mm. siinä, että esimerkkejä yritystileistä ei ollut. Matkaan tarttui myös vääriä uskomuksia, jotka jarruttivat omaa kehitystä. Kannattaa tutustua huolella kouluttajan taustaan, osaamiseen ja tyyliin kouluttaa.”

Jos suositteluja tai palautteita ei näy, kysy niitä. Jos palautteet ovat ympäripyöreitä, kysy tuloksia. Jos tuloksia ei ole – älä osta.

Minun omien valmennusasiakkaiden kommentteja, kasvukäyriä ja palautteita voit nähdä avoimesti sivultani tuloksia

 

Muistilista - Näin onnistut hankkimaan itsellesi sopivaa apua Instagram-markkinointiin

 

Instagram-markkinointi on erittäin kannattavaa ja tuottoisaa silloin, kun löydät itsellesi sopivan kumppanin toteutuksen avuksi.

Näin hankit itsellesi sopivan kumppanin Instagram-markkinointiin: 

  1. Tutustu palveluun – onko verkkokurssi vai henkilökohtainen valmennus?
  2. Tutustu kokemukseen – kuinka paljon sitä on ja millaisesta työstä?
  3. Tutustu kohderyhmään – millaisiin tileihin valmentaja on erikoistunut?
  4. Tutustu yrityksen tai valmentajan omaan Instagram-tiliin – ovatko seuraajat sitoutuneita?
  5. Tutki suosittelijoiden palautteita – ovatko ne konkreettisia?
  6. Kysy todisteita tuloksista – ovatko ne pelkkiä sitaatteja vai oikeita lukuja?

  

Muista vielä lopuksi, että Instagram-markkinoinnin lopullinen hinta on se, miten tuottoisasti saat sillä tavoittelemiasi tuloksia ja hyötyjä.


Jos valmennus kiinnostaa ja kuulostaa sinulle järkevimmältä vaihtoehdolta, niin katso tästä minun Instagram-valmennus.

 

Nouse massasta ja hallitse Instagramissa! Luo edustava ensivaikutelma Instagram-tilillesi:

VIERAILIJOISTA SEURAAJIA JA ASIAKKAITA 

Kolmen kohdan tarkistuslista

Lataa ilmainen opas