Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee Instagramissa tienaamista ja mitä lukuja kannattaa seurata saavuttaakseen tuloksia

Miten Instagramilla tienaa? Saat myyntiä, kun seuraat ja kehität näitä 3 lukua

instagram-markkinointi instagram-näkyvyys instagram-seuraajat myynti myynti instagramissa sitoutumisprosentti

”IG-tilini datan mukaan minulla on kyllä hyvä näkyvyys, mutta miksei myyntiä heru?”

Hyvin moni haluaa tehdä Instagramilla enemmän tuloja. Osa saa tililleen jo huikean näkyvyyden, mutta näkyvyys ei ole muuttunut selväksi rahaksi.

Takana on usein myös pettymys koulutuksia kohtaan. Niissähän puhuttiin juuri näkyvyydestä ja esiteltiin upeita 100 000 tavoitetun tilin näkyvyyslukuja!

Nyt kerron sinulle, miten Instagramilla tienaa, kun keskityt seuraamaan ja parantamaan oikeita lukuja.

Tämän tekstin luettuasi osaat panostaa tulosta tuoviin asioihin.

 

Miksi näkyvyys ei riitä rahan tekemiseen Instagramissa?

 

Jos näkyvyys olisi Instagramilla myymisen taikakalu, jokainen myisi jo pankkitilinsä täyteen rahaa trendikkäillä Reels-videoilla.

Näkyvyyden hankkiminen ei ole mitenkään vaikeaa. Pelkkä näkyvyys on kuitenkin erittäin kaukana haluamastasi tavoitteesta, jos aiot tienata tililläsi rahaa.

Mitä näkyvyys Instagramissa edes tarkoittaa?

100 000 näyttökerran lukema Instagram-postaukselle ei tarkoita sitä, että 100 000 ihmistä on todellisuudessa nähnyt postauksesi.

Siihen on ollut mahdollisuus, mutta tavoitetut käyttäjät eivät ole usein edes pysähtyneet katsomaan postauksesi sisältöä.

Jos oikea ihminen ei pysähdy, kiinnostu ja ala seurata sinua, näkyvyys ei todennäköisesti tuo myyntiä sinulle jatkossakaan.

Näkyvyyslukujen kasvattamisen sijaan tarvitset luvut, joilla mittaat sitä toimintaa, mitä haluat potentiaalisten asiakkaidesi tekevän.

Näitä lukuja kutsutaan digimarkkinoinnissa konversioluvuiksi.

 

Mikä on konversio?

 

Konversio tarkoittaa yksinkertaistettuna toimenpidettä, jonka haluat potentiaalisen asiakkaasi tekevän.

Jos määrittelet konversion tavoitteeksi myynnin, sinun kannattaa lähteä kulkemaan tapahtumaketjua taaksepäin ja pohtia, miten asiakkaasi on päätynyt ostamaan sinulta.

Mieli tekee tietysti vetää mutkat suoraksi ja alkaa rummuttaa heti ostamista Instagram-postauksissa.

Tässä piilee kuitenkin kaksi vakavaa sudenkuoppaa:

Digitaalisen markkinoinnin tutkimukset osoittavat, että vain 3 % asiakkaista on valmiita tekemään ostopäätöksen heti (Lähde: Chet Holmes – Attracting new buyers, 2020)

Jos 97 % potentiaalisista asiakkaistasi ei ole valmiina ostamaan, sinun on saatava heidät ensin:

  • Kiinnostumaan sisällöstäsi
  • Tutustumaan sinuun
  • Seuraamaan sinun sisältöäsi

Toinen sudenkuoppa on, että se ei onnistu rummuttamalla pelkkiä myyntipostauksia.

Koska kaupan ehdottaminen on ison päätöksen pyytämistä, tarvitset avuksi pienemmän välitavoitteen.

Tästä pienemmästä pyynnöstä käytetään nimitystä mikrokonversio (Lähde: Google)

Mikrokonversio on ostamista pienempi päätös, jonka tekeminen on helpompaa pienemmällä harkinnalla.

 

Näkyvyyden ja tehokkuuden ero

 

Eräs postaukseni tavoitti 2 408 oman seuraajaverkostoni ulkopuolista tiliä. Postaus toi minulle 6 uutta seuraajaa.

Toinen postaukseni tavoitti vain 852 ulkopuolista tiliä. Tällä kertaa postaus toi kuitenkin 38 uutta seuraajaa.

Sain siis lähes 3 kertaa pienemmällä näkyvyydellä yli 6 kertaa enemmän seuraajia!

Nyt varmaan jo oivalsit, miksi näkyvyysluku on huono mittari. Se ei kerro mitään näkyvyyden tehokkuudesta.

Ja juuri tätä ylistetään koulutuksissa maasta taivaisiin! Koulutuksen nimikin voi olla jopa ”lisää Instagram-näkyvyyttä”

 

Tässä esimerkissä kaksi aiemmin mainitsemaani omaa postausta. Vertaa tavoitettuja tilejä saatuihin seuraajiin.

 

Muita syitä, miksi näkyvyys on huono mittari

 

Saan joskus huolestuneita viestejä, miten Instagram-tilin näkyvyys on laskenut. ”Mikä tässä tilissäni on pielessä, kun viime kuun näkyvyys oli paljon suurempaa?”

Tähän on hyvin luonnollisia selityksiä. Esimerkiksi se, että:

  • Postauksia on ollut yksinkertaisesti vähemmän
  • Yksi huippunäkyvä postaus on tuonut suurimman osan näkyvyydestäsi
  • Näkyvyys on kohdistunut eri yleisölle

Näkyvyys ei ole koskaan kovin tasaista. Siksi emme voi ennustaa tietyllä näkyvyydellä tiettyä seuraajamäärää tietyllä aikavälillä.

Jos näkyvyyden tehokkuus jatkuisi äskeisten esimerkkieni jälkimmäisiä tuloksia noudattavalla kaavalla, saisin vuodessa 1 368 uutta seuraajaa alle 10 000 näytön Instagram-näkyvyydellä.

Näin ei kuitenkaan tule käymään. Seuraajat eivät tule näkyvyyden vuoksi, vaan sisällön vuoksi.

Jos keinot seuraajien saamiseen kiinnostaa tarkemmin, olen käsitellyt aihetta kattavasti aiemmassa blogitekstissäni: Miten saada seuraajia Instagramissa

 

Kuinka moni tutustuu sinuun ja sisältöösi - Ota profiilikäynnit mikrokonversioksi

 

Kun postauksesi ilmestyy Instagramiin, siitä seuraa jokin seuraavasta neljästä tapahtuman kulusta:

  1. Postauksesi ohitetaan (näkyvyys)
  2. Postaukseesi pysähdytään ja siihen mahdollisesti reagoidaan (sitoutuminen)
  3. Ulkopuolinen käyttäjä siirtyy profiiliisi tutustumaan sinuun ja sisältöösi (seuraaminen)
  4. Oma seuraajasi siirtyy profiiliisi tutkimaan muuta sisältöäsi, klikkaamaan linkkejä tai lopettamaan seuraamisesi

Profiilissa käynti on portti siihen, että a) sinua ryhdytään seuraamaan ja b) sinulta ostetaan.

Se on ehdottomasti luku, jota kannattaa seurata.

Oletko vielä tutkinut, kuinka paljon näkyvyyttä sinulla on suhteutettuna profiilissasi tehtyihin käynteihin?

Jos tilisi näkyvyys on 10 000 näyttökertaa ja profiilissasi käydään vain 10 kertaa, tämä tarkoittaa sitä, että saat noinkin suurella näkyvyydellä vain 10 tilaisuutta saada potentiaalisen ostajasi seuraamaan.

Jälleen kerran huomaat, että näkyvyys ei ole merkitsevä luku. Profiilisi vierailuaktiivisuuteen vaikuttaa eniten kiinnostava sisältö.

Instagramia selaillaan nopeasti. Harvoin selailijalla on valmista tiedonhankinnan tarkoitusta tai ostoaikomusta.

Sinun postauksesi sisällön on pysäytettävä potentiaalinen uusi seuraajasi ja saatava hänet tulemaan profiiliisi.

 

Tässä esimerkki postauksista, joiden näkyvyysluvut ovat tehokkaasti konvertoituneet profiilivierailuiksi ja uusiksi seuraajiksi.

 

Jos haluat saada Instagramilla rahaa, tarvitset oikeat seuraajat

 

Pelkkä Instagram-tilisi seuraajien määräkään ei tee autuaaksi, kun tarkoitus on tehdä bisnestä.

Tarvitset oikeat seuraajat, jotka kuuluvat kohderyhmääsi. Laadukas ja kohderyhmällesi tarkoitettu sisältö on hyvä tapa erottaa helmet hiekasta.

Siksi kannattaa panostaa profiiliin ja sisältöön, joka on tarkoitettu potentiaalisille asiakkaillesi.

  • Kerro selkeästi profiilissasi, missä voit auttaa asiakastasi

Ei näin: ”Autan ajan puutteesta kärsiviä luovan alan tekijöitä saamaan tehokkaan startin unelmiensa yritystoimintaan vetovoimaisen apurahahakemuksen avulla, ilman loputonta hakemusten lähettelyn tuskaa ja viime hetken paniikkia”

Vaan näin: ”Autan taiteilijoita rakentamaan apurahahakemuksen, joka menee varmasti kerralla läpi”

  • Varmista, että potentiaaliset asiakkaasi tietävät, mitä sinulta voi ostaa

Kun tiliäsi seurataan kiinnostuneena, asiakkaat voivat ostaa itse. Tällöin riittää, että muistutat säännöllisesti, mitä teet ja mitä sinulta voi ostaa. Tilisi sisältö hoitaa myyntityötä puolestasi.

Henkilökohtaista apua voit antaa silloin, jos asiakas kaipaa tukeasi ostopäätökseensä.

 

Esimerkki huomioista, jotka olen nostanut omaan Instagram-biooni.

 

1 000 sitoutunutta seuraajaa kertoo enemmän kuin 100 000 ohiskrollaajaa – Seuraa sisällön laatua sitoutumisasteella

 

Kun saat uuden seuraajan, tavoitteena on saada hänen kiinnostuksensa pysymään ja kasvattaa sitä.

Ei kannata olla kovin huolissaan, jos näkyvyys on pientä, mutta sitoutuminen sisältöösi on hyvällä tasolla.

Hyvä sitoutuminen kertoo siitä, että seuraajasi kokevat sisältösi olevan heille merkityksellistä. Se on paljon tärkeämpi tieto kuin kaikki ohitse skrollatut tai silmäillyt näyttökerrat!

Hyvä merkki sitoutuneesta seuraajakunnasta on, kun orgaaninen tilisi tavoittaa vähintään 40% omista seuraajistasi.

Jos haluat syventyä tarkemmin hyvän sitoutumisasteen arviointiin, lue blogitekstini: Miksi seuraajien sitouttaminen on tärkeää

 

Kun haluat pelkän näkyvyyden sijaan myyntiä, vaihda mittarit

 

Kerrataan lopuksi vielä tärkeimmät asiat, mihin lukuihin näkyvyys- ja kattavuusluvut kannattaa vaihtaa nyt heti.

  1. Potentiaalinen asiakas ei ole valmis ostamaan heti – pyri ensin saamaan hänet profiiliisi (seuraa profiilivierailuiden määrää)
  2. Potentiaalinen asiakkaasi haluaa nähdä lisää – Pidä mielenkiinto yllä julkaisemalla asiakkaallesi tärkeää sisältöä (seuraa sitoutumista)
  3. Asiakkaasi tarvitsee palveluasi – Muistuta säännöllisesti, mitä teet ja mitä sinulta voi ostaa (seuraa myyntiä)

Jos sinua kiinnostaa lopettaa tyhjän näkyvyyden kanssa painiminen ja nähdä miten Instagramilla tienaa, autan mielelläni.

Varaa tästä maksuton tutustumistapaaminen, niin käyn läpi Instagram-tilisi ja kerron mitä toimenpiteitä sinulle suosittelisin.

Lataa tästä ilmainen 12-sivuinen opas, jolla kasvatat näkyvyyttäsi ilman kikkailua

 

VAHVAN INSTAGRAM-TILIN PILARIT

 

Lataamalla oppaan liityt myös Instagram-tietopankkiin, josta saat kerran viikossa sähköpostiisi perusteellisia vinkkejä ja painavaa asiaa toimivasta Instagram-tekemisestä