Tässä kuvassa kerrotaan, että artikkeli koskee Instagram-arvontoja

Instagram-arvonta - näin vältät arvontojen vaarat etkä tuhoa näkyvyyttäsi

instagram-näkyvyys instagram-seuraajat sitoutumisprosentti

Instagram-arvonta on erittäin suosittu tapa saada näkyvyyttä ja seuraajia. Se onkin yksi tehokkaimmista tavoista nopeaan kasvuun, mutta siinä piilee vaaroja.

Käydään ensin lyhyesti läpi kuinka näkyvyys Instagramissa syntyy.

Instagram-näkyvyys on lumipalloefekti. Algoritmi odottaa reaktioita (tykkäyksiä, kommentteja ja tallennuksia) postauksellesi, jotta se antaa sille näkyvyyttä.

Mitä enemmän ja pitkäaikaisemmin reaktioita, sen enemmän näkyvyyttä.

Omien seuraajiesi aktiivisuus vaikuttaa tähän. Mitä useampi oma seuraajasi reagoi postaukseesi, sen tehokkaammin algoritmi antaa sille näkyvyyttä myös omien seuraajiesi ulkopuoliselle yleisölle.

Tämä ulkopuolinen yleisö on sitä, josta uusia seuraajia löytää Instagram-tilillesi.

Lue lisää aiheesta postauksestani Instagramin algoritmi - minkä verran se vaikuttaa näkyvyyteen.

 

Miten Instagram-arvonta toimii

 

Instagram-arvonnan teho perustuu sääntöihin, joita arvontaan osallistujan on noudatettava ollakseen potentiaalinen palkinnon voittaja.

Ensin valitaan palkinto, joka arvotaan. Mitä arvokkaampi palkinto, sen enemmän osallistujia.

Seuraavaksi annetaan säännöt. Yleisimmät Instagram-arvonnan säännöt ovat seuraavanlaiset:

  • Seuraa tiliäni
  • Tykkää postauksesta
  • Merkitse kavereita postaukseen
  • Mitä useamman kaverin merkitset, sitä parempi mahdollisuus sinulla on voittaa

 

Tykkäyksen jättäminen antaa postaukselle näkyvyyttä.

Kavereiden merkitseminen houkuttelee heitä osallistumaan arvontaan myös. Koska tiliä on pakko seurata osallistuakseen, nämä kaveritkin alkavat seurata tiliä.

Mitä useampi kaveri merkitään, sitä enemmän osallistujia ja seuraajia saadaan.

 

Instagram-arvonnan vaarat

 

Kun arvonta on ohi, iso arvonta on tuonut tilille satoja, jopa tuhansia uusia seuraajia. Kaikki arvontaseuraajat seuraavat tiliä velvollisuudesta eli palkinto mielessä.

Instagram-arvonnan tehoa perustellaan usein sillä, että sen avulla saadaan seuraajia jotka ovat myös potentiaalisia asiakkaita.

Oletko koskaan itse osallistunut esimerkiksi messuilla tai kauppakeskuksessa arvontaan, johon jätät yhteystietosi ja mahdollisesti voitat palkinnon?

Entä kuinka moneen tällaiseen arvontaan olet osallistunut? Oletko oikeasti itse potentiaalinen asiakas kaikille näille yrityksille vai olitko kuitenkin vain ilmaisen tavaran perässä ihan sama mikä se tavara on?

Jos oikein kunnolla mietit, onko oikeasti mahdollista että Instagram-arvontaasi osallistuneiden henkilökohtaiset kaverit olisivat kaikki sinun potentiaalisia asiakkaitasi? Tai edes iso osa heistä?

Todellisuudessa suurin osa arvontaseuraajista Instagramissa on ainoastaan sen palkinnon perässä. Jos he haluavat sinulta jotain ilmaiseksi, he tuskin maksaisivat siitä tulevaisuudessakaan.

Kun pakotat heidät vielä seuraamaan tiliäsi, he jäävät roikkumaan tilillesi haamuseuraajina eivätkä jatkossa reagoi postauksiisi. Koska seuraajia on tullut reilusti lisää mutta ne eivät reagoi sisältöösi, algoritmi ei anna postauksillesi näkyvyyttä.

Jos olet onnekas, saatat saada muutaman seuraajan jotka jäävätkin aktiivisesti seuraamaan tiliäsi ja sitoutuvat sisältöösi. Mutta se on vain murto-osa arvontaseuraajista.

Lue lisää sitoutumisprosentista postauksestani Seuraajien sitouttaminen.

 

Instagram-tilin kaappaus arvonnan seurauksena

 

Sen lisäksi, että isot arvonnat tuhoavat orgaanisen näkyvyyden, niissä piilee myös paljon vakavampi vaara.

Tietojenkalasteluhuijarit ovat aktiivisia myös Instagramissa ja ovat löytäneet aivan uudenlaisen keinon huijauksiinsa.

Nämä huijarit etsivät arvontoja järjestäviä tilejä, tekeytyvät kyseisiksi tileiksi ja sitten lähettävät "voittoviestejä" arvontoihin osallistuneille tileille.

Huijarit luovat uuden tilin lähes identtisellä nimellä kuin arvonnan järjestänyt tili. Todennäköisesti myös bio on kopioitu ja pahimmillaan myös usea kuva alkuperäisen tilin feedistä. "Voittoviestien" tarkoitus useimmiten on ohjata lukija linkin kautta tietojenkalastelusivulle.

Minulle tulee jatkuvasti vastaan tilejä, jotka kertovat kokemuksistaan, joissa arvonnan yhteydessä on löytynyt oman tilin kopioinut feikkitili. Yksi valmennettavanikin on joutunut tällaisen uhriksi arvonnan takia ja selvitystyössä Instagramin kanssa menetti oman tilinsä kokonaan!

Tällaisen arvonnasta seuraavan huijaustoiminnan uhriksi on suurempi uhka joutua, jos arvontapostauksessa käyttää hashtageja, jotka viittaavat arvontaan (arvonta, kilpailu, giveaway jne).

 

Instagram-arvonta laskee orgaanista näkyvyyttäsi

 

Jokainen arvonta jonka järjestät tuo sinulle seuraajia, jotka eivät sitoudu tilisi sisältöön. Mitä isompi arvonta, sen enemmän haamuseuraajia saat.

Moni arvontoja puoltava kertoo saaneensa arvontojen kautta paljon oikean kohderyhmän seuraajia. Mutta kysymys on: sitoutuvatko nämä kohderyhmän seuraajat tilin sisältöön vai jäävätkö roikkumaan haamuseuraajiksi, jotka eivät jatkossa edes näe postauksia?

 

Tässä esimerkissä kaksi Instagram-tiliä, jotka alkoivat kasvattaa tiliensä näkyvyyttä samaan aikaan. Ensimmäinen on arvontatili ja toinen ilman arvontoja kasvanut.

 

Niin kuin aiemmin mainitsin, valtaosa arvontaseuraajista Instagramissa putoavat epäaktiivisiksi haamuseuraajiksi, jotka eivät reagoi postauksiin.

Instagram-näkyvyys on myös melko herkkä sitoutuneisuuden suhteen. Jos postaustesi sitoutuneisuus laskee, näkyvyys laskee samassa suhteessa.

Tätä laskenutta sitoutuneisuutta moni yrittää paikata buustiringeillä. Lue lisää aiheesta postauksestani Tykkäysiringit - oikotie onneen vai tilin tuhoon.

Jokainen järjestämäsi arvonta laskee postaustesi sitoutuneisuutta. Mitä useampi arvonta, sen alhaisempi sitoutuneisuus tilillä.

Kun sitoutuneisuus laskee reilusti, tilin näkyvyys painuu niin alas ettei edes omia seuraajia tavoiteta kunnolla. Eli ne seuraajat jotka olisivat sinun potentiaalisia asiakkaitasi, eivät jatkossa edes näe sisältöäsi.

Jos sitoutuneisuus ja näkyvyys omille seuraajille laskee aivan pohjalle, sen nostaminen orgaanisesti tulee haastavaksi ellei mahdottomaksi.

Tässä vaiheessa joudutaan turvautumaan maksettuun mainontaan, jotta saadaan postauksille edes väkisin näkyvyyttä.

Tämä ei ole mitään mutua vaan tämän olen todistanut tapahtuvan lukemattomilla Instagram-tileillä joiden tekemistä, toimintaa ja statistiikkaa olen seurannut viimeisten viiden vuoden aikana.

Asiakkaidenikin tileistä niiden, jotka ovat järjestäneet eniten arvontoja, näkyvyys on niin pohjalla että sitä on järjettömän vaikea nostaa vaikka kuinka tekisi kaiken oikein.

 

6 vinkkiä hyvän Instagram-arvonnan järjestämiseen

 

  1. Valitse palkinto, joka on tarkasti linjassa siihen mitä myyt.
  2. Älä velvoita osallistujia seuraamaan Instagram-tiliäsi.
  3. Älä velvoita osallistujia merkitsemään kavereita kommentteihin.
  4. Pyydä osallistujia tykkäämään postauksesta.
  5. Pyydä osallistujia kommentoimaan jotain joka liittyy palkintoon tai tilisi aiheeseen.
  6. Älä käytä postauksessa mitään arvontaan tai kilpailuun liittyvää hashtagia.

 

Aktiivinen arvonta johon reagoidaan aidosti eikä pelkästä velvollisuudesta, tuo näkyvyyttä osallistujien reagointien perusteella.

Tällainen aito näkyvyys ilman seuraamispakkoa tavoittaa tehokkaasti uutta yleisöä ja niistä tiliäsi lähtee seuraamaan ainoastaan ne, jotka vapaaehtoisesti haluavat seurata myös sisältöäsi pelkän palkinnon sijaan.

Vapaaehtoisesti tiliäsi seuraavista tulee lämmintä sitoutunutta yleisöä, joka on myös potentiaalisin asiakaskuntasi.

Lue Instagramissa myynnin tekemisestä postauksestani Instagram-markkinointi 2022.

Huomioi kuitenkin, että seuraamispakko Instagram-arvonnoissa on lähes oletus, joten moni osallistujista olettaa sitä lukematta arvonnan sääntöjä.

Pahimmat arvontahaukat vältät joka tapauksessa, kun et velvoita osallistujia seuraamaan tiliäsi tai merkitsemään kavereita kommentteihin.

 

Nouse massasta ja hallitse Instagramissa! Luo edustava ensivaikutelma Instagram-tilillesi:

VIERAILIJOISTA SEURAAJIA JA ASIAKKAITA 

Kolmen kohdan tarkistuslista

Lataa ilmainen opas